25 september 2024

Week van de Valpreventie

Senioren Brabant-Zeeland volop aan de slag met valpreventie

Voor, tijdens en na de Week van de Valpreventie (30 september tot en met 6 oktober 2024) is er bij Senioren Brabant-Zeeland veel aandacht voor Bewegen, Vitaliteit en opsporing van valrisico door vrijwilligers.

25 september vindt er een vitaliteitsdag in Tilburg Wandelbos plaats met aandacht voor valpreventie. Het gaat van het meten van gezichtsvermogen door een opticien tot en met het opsporen van het valrisico met behulp van de Smart Floor. Fysiotherapeuten kijken naar balans en mobiliteit. Er is een orthopedisch schoenmaker en het Sportbedrijf vertelt over het belang van beweging. Uiteraard is er ook aandacht voor zingeving.

Op 29 september vindt in Vlijmen, Sporthal Die Heygrave en op 5 oktober in Oisterwijk een Gezondheidsmarkt plaats.

Contact 50 Udenhout organiseert twee testdagen in Udenhout en Biezenmortel. Alle senioren uit deze gemeenten zijn welkom. Senioren met een verhoogd valrisico krijgen vervolgens een uitnodiging om deel te nemen aan de cursus In Balans. Deze zijn gratis en worden betaald door de gemeente Tilburg.

Fysiotherapeut Maurice van Gelder is deze week en alle weken daarna ook volop bezig om te werken aan bewustwording van de valrisico’s. Via het verenigingskantoor van Senioren Brabant-Zeeland kunnen aangesloten afdelingen een aanvraag voor een presentatie indienen.