25 januari 2023

Vitaliteitsdag in Bergeijk

Met veel aandacht voor valpreventie

Seniorenvereniging KBO Bergeijk organiseert in samenwerking met zorgverleners (fysiotherapeuten, sportcoach, apotheker, opticien, audicien, tandarts), mbo-studenten en KBO-Brabant op 31 januari 2023 een Vitaliteitsdag in Theater de Kattendans in Bergeijk. Het doel is dat 50-plussers op een laagdrempelige manier inzicht krijgen in hun gezondheidssituatie aan de hand van allerlei metingen van kracht, conditie, evenwicht, stabiliteit, ogen en oren, lenigheid, glucose etc. De fysieke aspecten zijn volgens Wim Burgmans, voorzitter van Seniorenvereniging KBO Bergeijk, niet het allerbelangrijkst; het

gaat ook om de gesprekken over levensvragen, veilige omgeving thuis, mondgezondheid en voeding.

Nieuw op de dag in Bergeijk is de gerichte aandacht voor valpreventie. Er zijn eenvoudige acties om een val te voorkomen. Zo voert de aanwezige apotheker met deelnemers gesprekken over passend medicijngebruik, want er zijn ook medicijnen die duizeligheid kunnen veroorzaken. De opticien checkt de ogen om te bekijken of ze achteruit zijn gegaan. De (oud-)fysiotherapeut zal onder andere ingaan op schoeisel en valrisico in huis. Ook zal naar het evenwicht van de deelnemers gekeken worden.

Valpreventie is uitermate belangrijk, want elke vijf minuten belandt er in Nederland een 65-plusser op de eerste hulp na een valongeval. Niet eerder was er zoveel aandacht voor valpreventie op een Vitaliteitsdag van KBO-Brabant.

Wim Burgmans: ‘Vitaliteit betekent levenskracht en die hebben we allemaal nodig. Het gaat hierbij niet alleen om de scores op de fysieke metingen, maar zeker ook om de mentale gezondheid en zingeving. Even belangrijk is dat de vitaliteitsmetingen gedaan worden in een gezellige en informele omgeving. Het is mooi meegenomen als deelnemers nog nuttige tips mee naar huis nemen. Een mooie bijvangst van de dag is de samenwerking tussen mbo-studenten Sport en Bewegen en senioren. Jong leert van oud en andersom.

Er komen zo’n 50 deelnemers. Wethouder Marko van Dalen van de gemeente Bergeijk, met sociaal domein in zijn portefeuille, zal ’s middags de Vitaliteitsdag bezoeken.