17 september 2024

Ambitieuze bouwplannen, koopkracht matig

De bouwambitie van het kabinet Schoof is groot, blijkt uit de op Prinsjesdag gepresenteerde Miljoenennota. Het kabinet wil 290.000 woningen bouwen die geschikt zijn voor senioren. De fiscale maatregelen van de nieuwe ministersploeg pakken voor ouderen tamelijk teleurstellend uit.

Bouwplannen

Het kabinet Schoof wil 960.000 woningen bouwen. Van dat aantal moeten er 290.000 geschikt zijn voor senioren. Een flink deel daarvan moet bestaan uit geclusterde en zorggeschikte woningen. Een heel ambitieus plan dat een positieve uitwerking heeft op de zo gewenste doorstroming op de woningmarkt. Senioren Netwerk Nederland (SNN) staat volledig achter dit voornemen van het nieuwe kabinet en zal nauwgezet volgen of deze ambities worden waargemaakt. Zelf draagt SNN bij aan de bewustwording van senioren over hun (toekomstige) woonsituatie met het meerjarige project Senioren zelf aan zet.

Koopkracht: belasting

Het effect van het beleid van het nieuwe kabinet op de koopkracht is helaas nogal teleurstellend. Er komt weliswaar een verlaging van het tarief in de eerste schijf van de inkomensbelasting, maar gepensioneerden worden ook geconfronteerd met een verlaging van de algemene heffingskorting met ongeveer 165 euro. De werkelijke inflatie zal in 2025 aanmerkelijk hoger liggen dan de inflatiecorrectie die het kabinet hanteert.

Koopkracht: AOW en IO-AOW

De AOW stijgt met 5,4 procent, terwijl de inflatie over 2025 wordt geraamd op 3,2 procent. Voor mensen met uitsluitend AOW is dat positief nieuws. Helaas wordt het voordeel van een hogere AOW deels afgeroomd door andere maatregelen van het kabinet onder leiding van Dick Schoof (foto). Zo wordt de inkomensondersteuning AOW (IO-AOW) van 5,50 euro per maand per 1 januari afgeschaft.

Ouderenzorg

Het kabinet trekt structureel 600 miljoen euro extra uit voor de ouderenzorg. Helaas is dit geld pas beschikbaar vanaf 2027. Voor 2026 en de jaren daarna wordt er een even groot bedrag van 600 miljoen euro bezuinigd op de langdurige zorg. Dat is dus lood om oud ijzer.

Vrijwilligers

Het vrijwilligerswerk is geen speerpunt van dit kabinet, terwijl vrijwilligers de kurk zijn waarop de samenleving drijft. Ook betreurt Senioren Netwerk Nederland dat de subsidie voor Maatschappelijke Diensttijd Jongeren wordt afgebouwd.

Beschouwing

Bovenstaande en ook andere beleidsvoornemens van het kabinet Schoof en de gevolgen die de maatregelen hebben voor senioren bespreken we in ONS Magazine uitgebreid met senator Martin van Rooijen (50PLUS). De gedrukte uitgave met daarin de beschouwingen van Eerste Kamerlid Van Rooijen verschijnt op 28 oktober aanstaande.