27 augustus 2024

KBO-Brabant heet vanaf nu Senioren Brabant-Zeeland

KBO-Brabant – de grootste seniorenvereniging van Nederland – heeft een nieuwe naam. Vanaf nu heet de belangenorganisatie die onlangs haar 75-jarig bestaan vierde Senioren Brabant-Zeeland. De nieuwe naam is inclusiever en geeft duidelijker aan om welke doelgroep het gaat.

Aan de naamsverandering gingen uitvoerige gesprekken vooraf met de leden en de 272 lokale afdelingen. “Bijna één op de vijf afdelingen koos al voor een nieuwe naam waarin de K van katholiek niet meer voorkomt”, vertelt voorzitter Leo Bisschops. “We hebben lang en zorgvuldig met elkaar gesproken over een nieuwe naam voor onze overkoepelende vereniging: moeten we onze vertrouwde en bekende naam KBO-Brabant houden of niet? Uit alle debatten met onze achterban kwam naar voren dat de leden in grote meerderheid kozen voor een nieuwe naam die onze vereniging inclusiever maakt, die duidelijker aangeeft om welke doelgroep het gaat en in welk gebied we actief zijn.”

Grootste vereniging

De eerste Katholieke Bond van Ouderen (KBO) werd ruim 75 jaar geleden in Brabant opgericht. Al snel kreeg deze navolging in de andere provincies van Nederland. In de loop der jaren groeide KBO-Brabant uit tot een vereniging met 272 afdelingen in dorpen, wijken en steden in heel Brabant en ruim 120.000 leden, waarmee het de grootste vereniging van Brabant is en de grootste seniorenvereniging van Nederland. Binnenkort sluit KBO Zeeland met 29 lokale afdelingen en 5.000 leden zich aan bij KBO-Brabant, die onder Senioren Brabant-Zeeland de toekomst in gaat. De nieuwe naam zal stapsgewijs doorgevoerd worden.

Erfgoed

De K van katholiek is weliswaar verdwenen uit de naam, maar het katholieke verdwijnt niet zomaar uit het erfgoed van onze driekwart eeuw oude vereniging, zegt voorzitter Leo Bisschops. “Omzien naar elkaar en zingeving blijven belangrijk, zeker ook in deze tijd.” De Brabantse en Zeeuwse afdelingen mogen onafhankelijk van koepelorganisatie Senioren Brabant-Zeeland hun naam kiezen. “Een deel van de afdelingen heeft in de loop der jaren al voor een andere naam gekozen. Er zijn ook afdelingen die KBO blijven heten en weer andere sluiten zich aan bij onze nieuwe naam”, aldus voorzitter Bisschops.

Knipoog

In het nieuwe logo van Senioren Brabant-Zeeland bevindt zich een knipoog naar het rijke verleden van KBO. In de drie geometrische vormen kan men nog de letters KBO herkennen. De vormen staan voor belangenbehartiging (driehoek), samen sterker (twee halve cirkels) en midden in de samenleving (cirkel), de drie pijlers van Senioren Brabant-Zeeland.

Elke afdeling van Senioren Brabant-Zeeland kan een eigen logo aanvragen gebaseerd op het nieuwe logo. Aanvragen van een eigen logo kan door middel van een aanvraagformulier: klik hier.