25 oktober 2024

Gezondheidspreventie: ‘Wij weten wat effectief is’

In een terugblik op het begrotingsdebat VWS in de Tweede Kamer willen wij de rol van doelmatige preventie benadrukken. “De preventieprogramma’s waarvan we weten dat die effectief zijn moeten breed beschikbaar worden gesteld”, vindt Senioren Brabant-Zeeland.

Op 23 en 24 oktober vond in de Tweede Kamer het begrotingsdebat over Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) plaats. In de eerste termijn – op 23 oktober, waarin de Kamerleden het woord krijgen – kwam een aantal belangrijke thema’s aan bod, waaronder zorgfraude, personeelstekorten, wachtlijsten en het eigen risico. Minister Agema en de staatssecretarissen Karremans en Maeijer hoorden van diverse Kamerleden dat er grote zorgen zijn over de geplande bezuinigingen op preventie. Ondanks kritiek van diverse partijen steunen VVD en NSC deze kortingen, met de nadruk op het versterken van programma’s die wél aantoonbaar effectief zijn.

Kritische blik op preventieprogramma’s

Kamerlid Daniëlle Jansen (NSC) stelde dat “substantieel veel preventieprogramma’s niets hebben opgeleverd”. Collega Judith Tielen (VVD) voegde hieraan toe dat het verstandig is om kritisch te kijken naar bestaande initiatieven. Hoewel vaccinaties en bevolkingsonderzoeken onverminderd prioriteit krijgen, worden andere preventieprogramma’s geraakt door de bezuinigingen.

Gordelroosvaccin

“Wij weten al wat wel effectief is”, zegt Leo Bisschops van Senioren Brabant-Zeeland en woordvoerder namens Senioren Netwerk Nederland, waarin alle KBO’s samen optrekken. “Wij onderschrijven het belang van gerichte preventie, maar benadrukken dat veel effectieve programma’s al bekend zijn. Ik noem met name het gordelroosvaccin. Dit vaccin voorkomt in negen van de tien gevallen gordelroos bij ouderen, maar wordt niet aangeboden vanwege de kosten. Dit gaat ten koste van de kwaliteit van leven van velen.”

Valpreventie

Bisschops wijst ook nadrukkelijk op valpreventie. “Erkende programma’s kunnen het risico op een valongeval met 25 procent verminderen en zijn opgenomen in de basisverzekering. Toch krijgen ouderen met een hoog valrisico hier vaak geen toegang toe, doordat het Nederlands Zorginstituut een onderzoek van huisartsen noodzakelijk acht. Het gaat hierbij niet zomaar om een verwijzing, maar een valrisicobeoordeling van 1,5 uur. Huisartsen hebben vaak geen tijd en vinden collectieve preventie geen kerntaak.”

Oproep tot actie

Senioren Netwerk Nederland roept op tot het wegnemen van deze barrières. “Het is noodzakelijk dat effectieve preventieprogramma’s zoals het gordelroosvaccin en valpreventie breed beschikbaar worden gesteld. Alleen zo kunnen we gezondheid en welzijn van ouderen écht verbeteren”, aldus Leo Bisschops.