13 juni 2024

Herken en signaleer mishandeling van ouderen

Wanneer meer mensen signalen van ouderenmishandeling herkennen en weten wat ze vervolgens kunnen doen, is dat een grote stap in de richting van het stoppen van deze ernstige vorm van mishandeling.

Maar liefst één op de twintig ouderen wordt mishandeld, blijkt uit onderzoek van het ministerie van Volksgezondheid. Ouderenmishandeling en ontspoorde mantelzorg worden meestal niet of te laat herkend. KBO-Brabant besteedt met enige regelmaat aandacht aan de signalering van ouderenmishandeling op trainingsdagen van vrijwilligers. Vrijwilligers zoals woonadviseurs, vrijwillige ouderenadviseurs, Wmo-cliëntondersteuners en belastinghulpen komen achter de voordeur van ouderen. Zij kunnen vormen van mishandeling signaleren en actie ondernemen.

Financieel misbruik

Er zijn diverse vormen van ouderenmishandeling. Het kan verwaarlozing zijn, maar ook fysiek, psychisch of seksueel. De meest voorkomende vorm van ouderenmishandeling is financieel misbruik, zelfs door familieleden. Vooral als ouderen hun financiële zaken niet meer volledig zelf kunnen regelen komt dit misbruik voor. Een kind, mantelzorger of zorgverlener kan bijvoorbeeld boodschappen doen met de pinpas van de oudere en meteen spullen voor zichzelf daarmee afrekenen. Het komt zelfs voor dat aanverwanten de oudere onder druk zetten om hun testament aan te passen of een deel van de erfenis af te staan.

Signalenwijzer Ouderenmishandeling

Op de Internationale Dag tegen Ouderenmishandeling, elk jaar op 15 juni, start het ministerie van VWS met de nieuwe campagne Veilig Financieel Ouder Worden. Het Regionaal Expertisecentrum Hart van Brabant heeft de Signalenwijzer Ouderenmishandeling uitgegeven. De Signalenwijzer kan worden ingezet voor het herkennen van de signalen van mishandeling bij ouderen, maar ook bij de plegers. Daarnaast geeft het handvatten om in actie te komen. Praten met de oudere en andere betrokkenen is een eerste belangrijke stap bij het stoppen van ouderenmishandeling. Op welke manier je dit aan kunt pakken, valt ook te lezen in de Signalenwijzer.

Ouderenmishandeling melden

KBO-Brabant is van mening dat wanneer meer mensen de signalen kennen en weten wat je kunt doen, dat een grote stap is richting het stoppen van deze vorm van huiselijk geweld. Kom in actie, want er is altijd iets wat je kunt doen. Vrijwilligers en/of omstanders kunnen altijd advies vragen of vermoedens van ouderenmishandeling melden aan de medewerkers van Veilig Thuis. Zij zijn 24 uur en 7 dagen per week bereikbaar op het telefoonnummer 0800-2000.

Klik hier voor de Signalenwijzer Ouderenmishandeling