22 november 2023

Mystiek en Visioenen op Kloosterdag 2023

De Kloosterdag 2023 was een interessante en inspirerende ervaring. Door voormalig hoogleraar Spiritualiteit Frans Maas werden verscheidene geloofsvragen begrijpelijk toegelicht en Wouter Prins, conservator van museum Krona, vertelde over de tentoonstelling Visioenen.

Op vrijdag 17 november vond de door de KBO-werkgroep Identiteit & Zingeving voorbereide Kloosterdag 2023 plaats. Museum Krona in Uden was de sfeervolle locatie voor deze dag. Zo’n 75 leden van KBO-Brabant schreven zich in voor deze bijeenkomst.

Thema Mystiek

Prof. dr. Frans Maas, voormalig hoogleraar Spiritualiteit aan de Radboud Universiteit en de Universiteit van Utrecht, gaf een boeiende inleiding met als centraal thema Mystiek. Aan de hand van het boek van journaliste Charlotte Rorth betreffende visioenervaringen legde hij uit hoe via positiva-, negativa- en eminentia-ervaringen een mystieke weg kan plaatsvinden binnen onze christelijke traditie. De betekenis hiervan voor ons eigen christelijk geloven stond daarbij centraal. Verscheidene geloofsvragen werden door Maas begrijpelijk toegelicht.

Aan de rand van de Hemel, Visioenen

De gezamenlijke viering in de bij het museum gelegen kapel van de zusters Birgittinessen was een samenspel van gebed en zang door het Gregoriaans Koor uit Uden. De middag stond in het teken van het bezoek aan de op dit moment lopende tentoonstelling in het Krona-museum. De rondgang door het museum werd voorafgegaan door een inspirerende inleiding door Wouter Prins, de conservator van het museum. Het thema van de tentoonstelling Aan de rand van de Hemel, Visioenen maakte veel indruk op de deelnemers. Met een samenkomst waarin zich een zekere synthese van de dag ontwikkelde werd een mooie bijeenkomst afgesloten.