27 september 2023

Elke week is Week tegen Eenzaamheid

In de Week tegen Eenzaamheid, die tot en met 4 oktober duurt, werden door heel Nederland honderden extra activiteiten georganiseerd waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en nieuwe contacten leggen. De Afdelingen aangesloten bij KBO-Brabant organiseren week in, week uit zulke activiteiten. Zo dragen zij bij aan een samenleving waarin iedereen naar elkaar omkijkt.

Verbinding staat centraal in de Week van de Eenzaamheid. Want het gevoel ‘erbij te horen’ en ‘ertoe te doen’ is voor ieder mens een basisbehoefte. Helaas groeit de eenzaamheid onder mensen, het meest onder ouderen. Eenzaamheid is niet alleen een heel vervelend gevoel, het leidt ook tot gezondheidsrisico’s en minder meedoen in de samenleving. Om die reden is het ministerie van VWS de meerjarige campagne Eén tegen Eenzaamheid gestart.

Samenwerking

Het ministerie geeft aan dat het enorm belangrijk is dat iedereen zich blijft inzetten voor mensen die zich eenzaam voelen. “We geloven dat de sleutel tot een oplossing ligt in samenwerking in de samenleving”, meldt het ministerie. Samenwerking tussen organisaties, bedrijven, families en buurtgenoten. KBO-Brabant en de 275 Afdelingen door de hele provincie pakken die handschoen elke week van het jaar op. De 120.000 leden van KBO-Brabant kunnen elkaar ontmoeten tijdens de ontelbare activiteiten die voor hen worden opgezet.

Naar elkaar omkijken

De activiteiten die in Brabant worden georganiseerd zijn cultureel, educatief, sportief of creatief van aard, maar ook altijd gezellig! Al die activiteiten zijn mogelijk dankzij de inzet van vele vrijwilligers. Met elkaar – alle vrijwilligers, de Afdelingen en KBO-Brabant – zorgen we ervoor dat niemand zich eenzaam hoeft te voelen. Of in ieder geval dat mensen zich mínder eenzaam voelen. De maatschappelijke impact daarvan is groot: ouderen voelen zich beter, voelen zich fitter, zijn gezonder en staan positiever in het leven. Samen werken we aan een samenleving waarin mensen naar elkaar omkijken, in de Week tegen Eenzaamheid, maar ook in alle weken daarna.