13 december 2023

Klacht over commercial pensioenen afgewezen

KBO-Brabant diende bij de Stichting Reclame Code een klacht in over de publiekscampagne ‘Pensioenduidelijkheid’ van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, werkgevers, werknemers en pensioenuitvoerders. De campagne, die gaat over het nieuwe pensioenstelsel, bevat volgens KBO-Brabant onjuiste en misleidende teksten. De Stichting Reclame Code wees de klacht van KBO-Brabant af.

De spot van de campagne ‘Pensioenduidelijkheid’.

In de klacht tegen de campagne ‘Pensioenduidelijkheid’ gaf KBO-Brabant aan waarom de reclamecampagne in haar ogen niet acceptabel is. Centraal in de reclame staat een tekst zoals: ‘Ik heb altijd hard gewerkt en pensioen opgebouwd. Dat ze de regels van pensioen gaan veranderen snap ik wel. Wij moeten met de tijd meegaan. Mijn dochter moet toch ook op een pensioen kunnen rekenen?’

En: ‘Ja, de regels veranderen omdat wij willen dat iedereen ook in de toekomst pensioen kan krijgen.’

Bovenstaande zin is afsluitend voor zowel de televisie- als de radioreclame. KBO-Brabant vindt deze zin onjuist en daarmee misleidend omdat gesuggereerd wordt dat door de verandering van het pensioenstelsel ook jongeren pensioen zullen krijgen. Dit komt echter niet door het nieuwe stelsel, maar is altijd al zo geweest. Daarbij suggereert de reclame bovendien dat dit voor elke jongere geldt, maar als je geen werknemer bent die pensioenpremie betaalt, val je erbuiten.

Klacht afgewezen

De voorzitter van de Stichting Reclame Code vindt echter dat de boodschap van de commercial wel duidelijk gericht is op werknemers die pensioen opbouwen en wijst de klacht af. De redenering van de Stichting Reclame Code is onnavolgbaar, vindt KBO-Brabant, want wat doen schoolkinderen dan in die commercial? Misschien worden ze later wel ondernemer of huisman. Een bijkomende, niet minder vreemde redenering van de voorzitter luidt dat ook uit de verwijzing naar de betrokkenheid van werknemers-, werkgeversorganisaties, pensioenuitvoerders en overheid blijkt dat het om pensioen gaat dat werknemers opbouwen. Werkelijk? Misschien zijn er een paar mensen die wachten op de aftiteling van de commercial en misschien leiden enkelen van hen daaruit af dat de commercial ‘dus’ over werknemers moet gaan.

Conclusie

De conclusie van KBO-Brabant: na alle pressiemiddelen waarmee het Pensioenakkoord door de achterbannen van vakbonden is geduwd en vervolgens de Wet toekomst pensioenen (Wtp) door de Tweede en Eerste Kamer, kan deze misleidende commercial er ook nog wel bij. Het is goed dat kritische nieuwkomers in de Tweede Kamer der Staten-Generaal een plenair debat over de Wtp aangaan.