22 oktober 2024

Investeren in ouderenzorg in plaats van bezuinigen

“Het is tijd om te investeren in onze ouderen en hun welzijn”, stelt Leo Bisschops, voorzitter van Senioren Brabant-Zeeland. Samen met alle KBO’s roept Senioren Brabant-Zeeland de Tweede Kamer op om extra aandacht te schenken aan de zorg voor ouderen.

Het netwerk van zelfstandige provinciale KBO’s, dat meer dan 250.000 leden vertegenwoordigt, roept de Tweede Kamer op om tijdens de plenaire behandeling van de VWS-begroting extra aandacht te schenken aan de zorg en ondersteuning van ouderen. Zij signaleren dat het vinden van passende zorg en geschikte huisvesting voor veel ouderen moeilijk is en dat ongelijkheid in toegang tot zorg en woonruimte toeneemt.

Integrale oplossingen

“Het is tijd om te investeren in onze ouderen en hun welzijn, en wij zijn graag bereid om mee te denken over oplossingen”, aldus Leo Bisschops. De voorzitter van Senioren Brabant-Zeeland wijst er op dat er, hoewel er dekking is gevonden om een bezuiniging van 615 miljoen euro op de langdurige ouderenzorg in 2025 terug te draaien, nog onzekerheid over de financiële toekomst vanaf 2026. De gezamenlijke KBO’s pleiten ervoor om te investeren in plaats van te bezuinigen op langdurige ouderenzorg, zoals Wlz-zorg thuis, en om extra verpleeghuisplaatsen te creëren. Ook roepen zij op om het mogelijk te maken dat ouderen langer thuis kunnen wonen door integrale oplossingen te bieden.

Samenwerken

De KBO’s dringen tevens aan op een verbetering van de uitvoering van de Wmo, met meer aandacht voor hulpmiddelen zoals het spoel-föhntoilet, die de wijkverpleging kunnen ontlasten. Vrijwilligersverenigingen, die een belangrijke rol spelen in de zorg voor ouderen, zouden meer ruimte moeten krijgen om samen te werken met formele zorgverleners.

Consultatiebureaus

Tot slot pleiten de KBO’s voor het opnemen van het gordelroosvaccin in het Rijksvaccinatieprogramma voor senioren en voor de oprichting van consultatiebureaus voor ouderen. Hiermee kan de preventieve gezondheidszorg voor 60-plussers worden verbeterd.