12 oktober 2023

Vitaliteitsdagen: een APK van je gezondheid

Gedurende het hele jaar organiseert KBO-Brabant samen met Afdelingen en zorgverleners Vitaliteitsdagen. Wie deelneemt aan zo’n Vitaliteitsdag krijgt een goed inzicht in de eigen gezondheid. Er is aandacht voor fysieke aspecten als knijpkracht, reactievermogen, conditie en balans. Ook mentale aspecten komen op een Vitaliteitsdag aan bod.

Tijdens de Vitaliteitsdagen van KBO-Brabant worden allerlei metingen verricht en gesprekken gevoerd over vitaal ouder worden. Zo meten opgeleide vrijwilligers de lengte en het gewicht van deelnemers om vervolgens de Body Mass Index (BMI) te berekenen. De BMI geeft een indicatie over gezond gewicht bij senioren. Ook gaan deelnemers met een diëtiste in gesprek over een gezond voedingspatroon. Bij het ouder worden is een goede voeding in combinatie met beweging belangrijk voor het behoud van spierkracht en conditie. Dit helpt om zelfstandig en mobiel te blijven.

Lees verder onder de video

Buikomtrek

De BMI-meting op de Vitaliteitsdag is sinds kort uitgebreid met een buikomtrekmeting. Alleen de BMI-score zegt weinig over de gezondheid van een persoon. Vooral bij overgewicht is het belangrijk te weten waar het vet zich bevindt. Veel vet in de buikholte verhoogt onder meer het risico op hart- en vaatziekten en maakt dat mensen gevoeliger zijn voor ontstekingen. Terwijl veel vet rond de heupen of billen hier niet of nauwelijks invloed op heeft.

Teveel gewichtsverlies

Ook wordt gevraagd of deelnemers de laatste zes maanden meer dan zes kilogram afgevallen zijn. Het lichaamsgewicht kan altijd wat schommelen, maar als senioren onbedoeld zes kilo of meer afvallen in een periode van zes maanden, of meer dan drie kilo in drie maanden (ook bij overgewicht), moeten zij aan de bel trekken. Het advies is dan om even bij de huisarts langs te gaan. Ook als de kleding te ruim gaat zitten of als het horlogebandje ineens erg los om de pols zit. Dit wijst op teveel gewichtsverlies.

Betere kwaliteit van leven

Zowel overgewicht als ondergewicht krijgt aandacht tijdens onze Vitaliteitsdagen. De vrijwilligers ‘Vitaal ouder worden’ van KBO-Brabant zijn in de zomer op dit thema getraind door Ria van Dijk, diëtiste ‘Voeding leeft’. Wat KBO-Brabant betreft moet de omslag van zorg en ziekte naar gezondheid en gedrag een centraal thema in de verkiezingsprogramma’s van politieke partijen zijn. Structurele aandacht voor en investeren in preventie zijn noodzakelijk. Zet in op vroegsignalering, want dat verbetert de kwaliteit van leven.

Lagere btw op groenten en fruit

KBO-Brabant vindt ook dat de in de huidige demissionaire coalitie afgesproken btw-verlaging op groente en fruit met ingang van 1 januari 2024 ingevoerd moet zijn (van 9 naar 0% BTW). Hierover is lang genoeg getreuzeld. KBO-Brabant zal verder gaan met de Vitaliteitsdagen met inzet van vrijwilligers zoals oud-audiciens, oud-fysiotherapeuten, oud-huisartsen en tandarts-geriatrie.

De Vitaliteitsdagen vinden in 2024/2025  plaats op:

• 11 september Eindhoven, wijkgebouw de Werf
• 25 september Tilburg, Wandelbos MFA ’t Kruispunt
• 5 oktober: Oisterwijk
• 8 oktober Raamsdonk
• 17 oktober Eindhoven, Unitas
• 13 november Luyksgestel
• 21 november Sint Oedenrode Nijnsel
• 30 april 2025 Bergeijk

Meer over de Vitaliteitsdagen: klik hier