Wat gebeurt er met uw digitale leven als u er niet meer bent? En hoe heeft u daar nu al invloed op? De campagne ‘Ik ga dood en laat na…’ geeft de antwoorden.
We zitten op Facebook, Twitter en Instagram. En misschien ook wel op LinkedIn of TikTok. We hebben accounts bij webwinkels als Bol en Wehkamp, zijn lid van streamingdiensten als Netflix en Spotify en handelen volop via Marktplaats of Vinted. We hebben klantenkaarten van Hema en Kruidvat, een bonuskaart van Albert Heijn en een voordeel-app van Lidl. Vanzelfsprekend mailen we dat het een lieve lust is via Outlook of Gmail. Onze laptop, smartphone of tablet staat vol met persoonlijke herinneringen, om nog maar niet te spreken van wat er in de cloud staat. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Voor al deze leuke of handige toepassingen hebben we – of zijn er – gegevens opgeslagen op het wereldwijde web: inloggegevens, wachtwoorden, klantgegevens, mailadressen, telefoonnummers, foto’s, filmpjes, notities, meningen en documenten. Online leiden we een net zo actief leven als in real life.
Oneindig leven
Ons real life komt onvermijdelijk een keer ten einde, of we dat nu willen of niet. Maar online is dat anders: daar leven we oneindig voort als we niet bijtijds de juiste maatregelen treffen. Dan spreken we over onze ‘digitale nalatenschap’: alles wat achterblijft in de digitale wereld als u overlijdt. Wat wilt u met die nalatenschap? Mag het allemaal blijven staan, en mogen uw nabestaanden daar vrijelijk in grasduinen? Wilt u dat alles na uw dood wordt opgeschoond, en hoe moet dat dan? Of wilt u nog voor uw dood online schoon schip maken? Het zijn zaken waar zeven op de tien Nederlanders nog nooit over hebben nagedacht. Dat moet anders, vindt de Alliantie Digitaal Samenleven.
Ik ga dood en laat na…
De Alliantie Digitaal Samenleven is een groep van bedrijven en publieke en maatschappelijke organisaties die er samen voor wil zorgen dat iedereen in Nederland kan blijven meedoen, ondanks en ook dankzij de razendsnelle digitalisering van onze samenleving. De Alliantie heeft de campagne ‘Ik ga dood en laat na…’ opgezet die mensen laat nadenken over wat ze na hun overlijden online achterlaten. De speciale campagnewebsite bevat veel informatie en staat vol handige tips en handleidingen.
Digitale nalatenschap
De website geeft onder meer een stappenplan hoe iemand zijn of haar digitale nalatenschap kan regelen:
– Breng in kaart welke belangrijke online accounts u heeft (social media, e-mail, etc.) en welke gegevens er op uw computer, smartphone en in de cloud staan (foto’s, documenten, appjes, etc.)
– Bedenk voor alle hierboven genoemde accounts en gegevens wat u ermee wilt: mag het online blijven staan, wilt u dat het verwijderd wordt of dat iemand anders erover beslist?
– Geef de wachtwoorden voor de accounts en uw smartphone door aan iemand die u vertrouwt, met daarbij uw wensen. U kunt uw wachtwoorden ook opslaan in een digitale wachtwoordkluis en daarvan het hoofdwachtwoord delen met degene die u vertrouwt.
Andere vragen die de website ‘Ik ga dood en laat na…’ beantwoordt zijn onder meer: Kan ik nu al iemand aanwijzen die mijn social media beheert?, Op welke social media kan mijn profiel worden omgezet in een herinneringspagina?, Hoe kan ik mijn wachtwoorden delen met iemand die ik vertrouw? En: Hoe regel ik mijn digitale nalatenschap voor mijn Facebook-account? Handig en verstandig om eens een kijkje te nemen op deze website,
► Klik hier om naar de website ‘Ik ga dood en laat na…’ te gaan