23 maart 2022

Commissiedebat leefstijlpreventie

KBO-Brabant stuurde een aantal aanbevelingen aan Tweede Kamerleden voor het commissiedebat over leefstijlpreventie op 24 maart, zoals:

1. Verlaag op korte termijn de btw op groente en fruit naar 0 procent. Dit is goed voor de portemonnee en uiteraard voor de gezondheid van de samenleving. Momenteel hebben we in Nederland nog met het btw-tarief van 9% op groente en fruit te maken. Het is nu nog onduidelijk op welke termijn deze verlaging doorgevoerd zal worden.
  2. Betrek de expertise van senioren bij leefstijlbevordering. Niet alles hoeft van zorgprofessionals en kennisinstituten te komen.
  3. Zorg voor een gezonde leefomgeving, ga ‘blurring’ tegen. In het Brabants Dagblad van 10 maart stond een lezersbrief van ons, waarin wij aanstipten dat het coalitieakkoord de verkoop van drank op steeds meer plaatsen toestaat, zoals kappers en winkels. Het wordt nóg normaler om overal en altijd maar alcohol te drinken.
  4. Richt voorlichtingscampagne intergenerationeel in. Focus op jong én oud.

De beloftes die in het coalitieakkoord gedaan zijn moeten wat KBO-Brabant sneller opgepakt worden. Het bevorderen van een gezonde leefstijl helpt mentale en fysieke ziekte, letsel en ongevallen te voorkomen.