23 januari 2024

Betrokkenheid KBO-Afdelingen bij valpreventie

De urgentie om met valpreventie aan de slag te gaan is groot. Elke vier minuten belandt een 65-plusser op de spoedeisende hulp na een valongeval. Dit is slechts 10 procent van het totaal aantal valongevallen van ouderen. De gevolgen van een val zijn enorm, zowel in persoonlijk leed als maatschappelijke zorgkosten. Het is de moeite waard om met uw gemeente in overleg te gaan over de aanpak van valpreventie.

De gemeenten zijn aan zet bij de aanpak van valpreventie voor hun inwoners van 65 jaar en ouder. Dit is vastgelegd is het Integraal Zorg Akkoord (IZA) en het Gezond en Actief Leven akkoord (GALA). De gemeenten hebben vanuit de Rijksoverheid middelen gekregen om hiermee aan de slag te gaan. Een aantal Afdelingen van KBO-Brabant en seniorenverenigingen aangesloten bij KBO-Brabant vervult hierbij een belangrijke rol en levert een bijdrage aan de opsporing en opvolging van valrisico, de zogenaamde ketenaanpak. Hierbij vindt u een aantal goede voorbeelden van Afdelingen/seniorenverenigingen.

Goede voorbeelden

1) Gepensioneerd fysiotherapeut Maurice van Gelder verzorgt op verzoek van KBO-Afdelingen presentaties over Valpreventie. Dit vergroot de bewustwording over valrisico’s onder de deelnemers aan zo’n voorlichtingsbijeenkomst. Hij doet zelfs voor hoe u het beste op kunt staan na een val.

2) Veel Afdelingen organiseren Vitaliteitsdagen waarbij de opsporing van valrisico en adviezen om vallen te voorkomen aan de orde komen. Zo is er vaak een apotheker aanwezig om te praten over medicijnen die valrisico veroorzaken en een opticien die naar het zicht kijkt. Op de Vitaliteitsdagen in Hoeven, Best, ‘s-Hertogenbosch en Den Dungen is het valrisico actief opgespoord met behulp van de Smart Floor. Vaak faciliteert de gemeente een Vitaliteitsdag met een Smart Floor.

3) Een aantal Afdelingen organiseert Testdagen in samenwerking mer fysiotherapeuten, buurtsportcoaches, zoals KBO Boekel, KBO Venhorst en De Herfstzon in Berghem.

4) Samen Goed Oud worden in Riel en Goirle door seniorenorganisaties Senioren Goirle en Senioren Belangen Riel. De seniorenverenigingen hebben de taak gekregen om onderdelen Valpreventie en Vitaal Oud worden te verzorgen. Zij hebben handen ineengeslagen met een fysiotherapeuten om valrisico op te sporen.

5) Opzet van valpreventietraining In Balans
– KBO Hoeven heeft een In Balans valtraining opgezet in samenwerking met Conny de Vries, docent ouderengym. In het najaar heeft KBO Hoeven een aantal trainingen georganiseerd die gratis gevolgd mogen worden. KBO-Afdelingen in Etten-Leur en Rucphen doen ook mee.
– KBO Gilze Rijen heeft eveneens een In Balans valtraining in de aanbieding.
– De leden van KBO Zevenbergschen Hoek volgden een valtraining van Saskia Tetteroo

6) KBO Kring Eindhoven organiseerde in de wijk Acht een Vitaliteitsdag. Zij hebben een student Toegepaste Gerontologie van Fontys Hogeschool aangesteld.

7) Op verzoek van DuBos – Den Dungen/Maaskantje schaft de gemeente Sint-Michielsgestel een Smart Floor aan. Deze willen zij in hun ontmoetingsruimte plaatsen omdat er veel mensen komen en mensen regelmatig gemonitord kunnen worden door er maandelijks overheen te lopen.

8) KBO Roosendaal organiseert naast Vitaliteitsdagen ook middagen rondom Veilig Doortrappen Veiliger fietsen tot je honderdste.

9) KBO-Afdeling Petrus en Paulus uit Tilburg is gestart met een cursus valpreventie. Deze bestaat uit tien sessies van ieder een uur per week.

Is uw Afdeling ook betrokken bij valpreventie en staat uw voorbeeld er niet bij, meld het bij beleidsmedewerker Ellen Willemsen via ewillemsen@kbo-brabant.nl.