7 november 2022

Betalingsverkeer duurder

Betalingsverkeer wordt steeds duurder

Veel senioren,  die niet of nauwelijks in staat zijn om met de computer of de telefoon te bankieren, ondervinden grote problemen bij betalingsverkeer en overige dagelijkse bankzaken.  Met name de sluiting van veel bankkantoren hen dwars. Er is de behoefte aan persoonlijk contact. Eerder hebben wij gemeld hierover met de banken en De Nederlandsche Bank in gesprek te zijn, samen met andere maatschappelijke organisaties.

Bij verminderde service verwacht je geen verhoging van de tarieven voor het betalingsverkeer. Het tegendeel is het geval. De laatste jaren zijn de abonnementskosten op de betaalrekeningen met meer dan 40% gestegen. Alleen dit jaar al met 10%. Eén van de grootste banken, ING, heeft aangekondigd de abonnementstarieven per 1 januari 2023 te verhogen: bij de duurdere pakketten is de verhoging 10%, bij de goedkopere pakketten maar liefst 42%. Die laatste zijn nu juist de pakketten die worden afgenomen door mensen in kwetsbare posities, mensen die minder te besteden hebben en al enorm veel last hebben van de torenhoge energieprijzen, hoge huren, duurdere boodschappen en hogere zorgkosten.

Wij vinden dit een zorgelijke ontwikkeling en zullen dit nadrukkelijk aan de orde stellen in de gesprekken met de banken, onder andere in het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer. Ook de Consumentenbond heeft veel aandacht voor dit onderwerp.