18 januari 2022

Aandacht positie ouderen gevraagd

Coronadebat aandacht voor positie ouderen

Voor het debat in de Tweede Kamer op 20 januari over corona-ontwikkelingen deed KBO-Brabant een aantal dringende aanbevelingen aan Kamerleden rondom de boostervaccinatie. KBO-Brabant wil dat bij de volgende boostercampagne niet-mobiele thuiswonende ouderen als eerste gevaccineerd worden in plaats van als laatste en pleit voor aparte afsprakenlijnen voor 70-plussers zoals GGD Hart van Brabant en GGD Zeeland hebben.

Onze aanbevelingen zijn:

1.      Boostervaccinatie 60+’ers

Minister Kuipers zei tijdens de persconferentie van 14 januari jl. dat meer dan 90% van de 60-plussers een boostervaccinatie heeft ontvangen. Dit is een compliment waard aan alle GGD’s, huisartsen en zorginstellingen die met man en macht gewerkt hebben aan de versnellingsoperatie. Onze dringende aanbevelingen voor de volgende boostercampagne:

• Niet-mobiele thuiswonende ouderen als eerste boosteren. Niet alle huisartsen waren vanwege werkdruk in staat om deze patiënten van een thuisvaccinatie te voorzien en volgens de richtlijn van RIVM is het streven dat deze groep voor half januari 2022 (op zich ook al erg laat) een thuisvaccinatie van de GGD ontvangt. Momenteel zijn niet-mobiele thuiswonende ouderen nog niet allemaal geboosterd. Het is onverteerbaar dat deze kwetsbare groep tussen wal en schip valt.
  • Aandacht voor toegankelijkheid van de telefonische vaccinatielijn 0800-7070. Deze lijn was een lange periode onbereikbaar waardoor ouderen veel later dan gewenst hun boostervaccinatie kregen. GGD Hart van Brabant en GGD Zeeland hebben zelf voor 70-plussers een telefoonlijn in het leven geroepen waar honderden telefoontjes binnenkwamen en nog steeds binnenkomen. Voor de volgende boosterronde willen wij dat alle GGD’s in navolging van genoemde GGD’s een aparte telefoonlijn voor 70-plussers openen.

2.      Onderzoek naar oversterfte
De laat op gang gekomen boostervaccinatiecampagne heeft zeer waarschijnlijk gevolgen gehad voor de oversterfte. Wij willen dat de late vaccinatie van 60-plussers in het algemeen en van niet-mobiele thuiswonende ouderen in het bijzonder wordt meegenomen in het onderzoek naar oversterfte (motie Pieter Omtzigt).

3.      EenzaamheidsvirusVeel ouderen meldden ons dat ze meer moeite hebben met de meest recente lockdown dan met de vorige. Het perspectief in deze periode ontbreekt. Hun dagelijkse ontmoetingsactiviteiten vinden geen doorgang. Wij horen dat er sprake is van veel gezondheidsklachten veroorzaakt door eenzaamheidsklachten. Wij vinden het betreurenswaardig dat minister Kuipers hen tijdens de persconferentie geen hart onder de riem stak en al helemaal niets meldde over de opstartmogelijkheden van ontmoetingsactiviteiten voor ouderen. Hij is ook minister van Welzijn.

4.      Mondneuskapjes type 2
Voor veel minima (zowel jong als oud) is het kopen van mondneuskapjes, type 2 niet haalbaar. Wilt u aan seniorenorganisaties mondneuskapjes beschikbaar stellen zodat zij het via de vrijwilligers kunnen verspreiden onder ouderen en hen weer uit hun huis kunnen verleiden.

Wij vragen niet alleen aandacht voor de positie van ouderen in kwetsbare situaties, maar bieden ook hulp aan. Vrijwilligers van KBO-Brabant helpen het Rode Kruis (advieslijn Ready2Help) bij de langdurige praktische hulpvragen van kwetsbare ouderen zonder eigen netwerk, zoals boodschappen doen, vervoer, bezoek, e.d. Het zou mooi zijn als wij hierbij mondneuskapjes, type 2 kunnen verspreiden zodat oudere hulpvragers en -verleners  zich vertrouwder voelen om onderling in contact te komen.