3 juni 2022

‘Vitaliteitsdag’ in Hoogeloon

Met aandacht voor fysieke aspecten, maar zeker ook voor zingevingsvraagstukken!

Seniorenvereniging Hoogeloon, Dorpsraad Hoogeloon, Zorgcoöperatie Hoogeloon, KBO-Brabant, werkgroep beweging en gezondheid, GGD Zuidoost-Brabant, huisarts Evy Herremans, fysiotherapeut Ed Kennis en de gemeente Bladel organiseren op 9 juni een vitaliteitsdag. Het doel is dat 50-plussers op een laagdrempelige manier inzicht krijgen in hun gezondheidssituatie aan de hand van allerlei metingen zoals knijpkracht, reactievermogen, conditie, lenigheid etc. De fysieke aspecten zijn volgens Jo Brans, voorzitter van seniorenvereniging Hoogeloon niet het allerbelangrijkst, het gaat ook om de gesprekken over mentale gezondheid en zingeving. Een mooie bijvangst is dat de samenwerking tussen vrijwilligers en beroepskrachten wordt versterkt.

Nieuw in Hoogeloon is de meting van de conditie van de bloedvaten. Een bloeddrukmeting kennen we allemaal en is gebruikelijk op de vitaliteitsdagen, maar huisarts Evy Herremans zal met haar doktersassistenten veel meer aspecten meten. Zij test eveneens het cholesterol, de glucose en de elasticiteit van de bloedvaten. De stijfheid van de bloedvaten vertelt iets over de kans op aderverkalking. Deze meting is nog nooit gedaan op een vitaliteitsdag en verdient navolging.

Jo Brans, voorzitter van seniorenvereniging Hoogeloon is blij dat de dagen weer van start gaan en dat de gemeente Bladel de vitaliteitsdag faciliteert in het kader van Bladel 25 jaar! Hij zegt: ‘Het is dubbel feest. We vieren we dat Bladel 25 jaar bestaat en werken tegelijkertijd aan behoud van levenskracht van 50-plussers. Bij vitaliteit gaat het immers niet alleen om de scores op de fysieke metingen, maar zeker ook om de mentale gezondheid en zingeving. Even belangrijk is dat de vitaliteitsmetingen gedaan worden in een gezellige en informele sfeer. Het is mooi meegenomen als deelnemers nog nuttige tips mee naar huis nemen’.

De vitaliteitsmetingen en gesprekken zijn gebaseerd op kennis uit de Blauwe zones. Deze ‘gezonde gebieden’, verspreid over de hele wereld, kenmerken zich door:

• Natuurlijke beweging (werken in de tuin, lopen naar de supermarkt)
  • Een doel hebben ‘om je bed voor uit te komen’
  • Dagelijks rust- of ontstress-moment
  • Niet te veel eten, veel bonen en peulvruchten eten, soms een glas wijn drinken
  • Ruimte en tijd voor geloof, geliefden en mensen in de omgeving
  • Iedereen ‘hoort ergens thuis’

Walter Ansems is initiatiefnemer van de vitaliteitsdag in Hoogeloon.

In de pers
In Eindhovens Dagblad verscheen een artikel over deze dag, klik hier
En op YouTube staat een filmimpressie, klik hier.