26 juni 2023

Op naar de volgende fase

Leo Bisschops, voorzitter KBO-Brabant, 26 juni 2023

Op 30 mei, de laatste vergaderdag van de oude Eerste Kamer, werd de Wet toekomst pensioenen behandeld. Tot op de laatste dag hebben we ons tegen deze nieuwe pensioenwet verzet. Samen met Omroepvereniging MAX, de KBO-bonden van Gelderland, Noord-Holland, Limburg en Overijssel en andere (senioren)-verenigingen plaatsten we een paginagrote advertentie in De Telegraaf, Algemeen Dagblad en regionale dagbladen, waarinwe de Eerste Kamer opriepen: doe het niet! Ook waren we op D-Day bij de protestbijeenkomst voor het gebouw van de Eerste Kamer in Den Haag. Het mocht niet baten, de wet werd bij meerderheid aangenomen.

Nu bereiden we ons voor op de volgende fase. Straks krijgt u een brief in de bus waarin uw pensioenfonds u informeert over de overgang naar een nieuw pensioenstelsel. Misschien met een uitgebreide toelichting, misschien met een summiere opgave van de nieuwe uitkering. De eerste vraag die waarschijnlijk bij u opkomt is: wat betekent het voor mij? Is het beter of slechter dan wat ik had en wat mag ik verwachten? Als ik niet tevreden ben met de uitkomsten, kan ik dan bezwaar maken en hoe dan?

KBO-Brabant heeft al eerder samen met andere seniorenverenigingen aangedrongen op de oprichting van een onafhankelijke claimstichting, die collectief gaat procederen in die gevallen waarin een onacceptabele inbreuk plaatsvindt op het eigendomsrecht van gepensioneerden. Aan dit initiatief ontbreekt nu nog een voorafgaande schakel: hoe kunt u als individuele deelnemer of gepensioneerde beoordelen of uw eigendomsrecht op onevenwichtige wijze is aangetast? Daarom willen we nog dit jaar samen met een gezaghebbend adviesbureau een instrument ontwikkelen, waarmee u kunt berekenen wat uw huidige rechten zijn en hoe die worden omgebouwd naar uw nieuwe
rechten in het nieuwe stelsel.

Jarenlang hebben we ons druk gemaakt om uw pensioen. Ook nu de nieuwe pensioenwet helaas is aangenomen, hoef ik aan het bestaansrecht van KBO-Brabant voorlopig niet te twijfelen. Wie anders komt op voor uw pensioenbelang?