20 mei 2021

Pleidooi opening buurthuizen

Open de gemeenschaps- en buurthuizen, nu!

Seniorenorganisaties: ‘Maak ontmoeting voor thuiswonende ouderen weer mogelijk’

Op initiatief van KBO-Brabant stuurden de Koepel Gepensioneerden en seniorenverenigingen KBO-Brabant, KBO-PCOB en NOOM dinsdag 18 mei een gezamenlijk persbericht uit waarin zij dringende aandacht vragen voor de openstelling van de gemeenschaps- en buurthuizen.

Senioren leven al ruim een jaar in thuisisolatie. Zij willen elkaar graag weer ontmoeten. De vrijwilligers van de lokale seniorenverenigingen staan te popelen om de ontmoetingsactiviteiten in gemeenschaps- en buurthuizen weer op te starten. Zij zien in de praktijk wat de langdurige thuisisolatie betekent voor ouderen; velen zijn er jaren ouder door geworden.

Uit een vragenronde onder de lokale seniorenverenigingen blijkt dat de meeste ontmoetingscentra zoals gemeenschaps- en buurthuizen op dit moment nog gesloten zijn en ontmoetingsactiviteiten binnen derhalve niet mogelijk zijn.

Veel gevaccineerde thuiswonende ouderen willen meer vrijheden om elkaar te ontmoeten in navolging van versoepelingen in verpleeghuizen. Andere Europese landen zijn ons voorgegaan en daarbij biedt de EU-richtlijn ECDC mogelijkheden voor versoepelingen voor volledig gevaccineerden.

Voorheen werden de openstellingen van bibliotheken en buurthuizen in één adem genoemd. Onlangs hebben Tweede Kamerleden wel gepleit voor openstelling van bibliotheken, maar over buurthuizen geen woord. De gemeenschapshuizen en daarmee de thuiswonende ouderen trekken aan het kortste eind, terwijl voor die laatsten de meest beperkende maatregelen golden in deze pandemie. Het is totaal niet duidelijk wat nu wel en niet mag en welk perspectief er voor hen is.

Ook nieuwsbrief Ons Actueel ontvangen?

Wilt u op de hoogte worden gehouden van nieuws dat wij publiceren? Schrijf u in voor de nieuwsbrief Ons Actueel, die tweewekelijks verschijnt. Klik hier om u aan te melden.