Veiligheid: fraude en oplichting
Aandacht voor Senioren en Veiligheid
Samen zorgen we ervoor dat criminaliteit niet loont. Daarom startte op 1 september 2020 vanuit het ministerie van Justitie en Veiligheid in samenwerking met andere partijen de campagne Senioren en Veiligheid. Senioren krijgen concrete tips om te voorkomen dat ze slachtoffer worden en over wat ze moeten doen als het wel gebeurt. Onder de slogan ‘Maak het oplichters niet te makkelijk’ werd gedurende vier weken aandacht besteed aan verschillende vormen van criminaliteit: meekijken bij pinnen, babbeltrucs, hulpvraagfraude (via bijvoorbeeld WhatsApp) en phishing. Deze aandacht voor veiligheid keert jaarlijks terug. Op deze pagina wordt ieder jaar nieuwe relevante informatie toegevoegd.
Artikelen in ONS Magazine
- In ONS Magazine van september 2020 stond een artikel over Senioren en Veiligheid, lees het hier.
- In ONS Magazine van april 2023 stond weer een artikel over Senioren en Veiligheid, lees het hier.
Website Maak het ze niet te makkelijk
Op deze website staat allerlei nuttige informatie.
Campagne op MAX vandaag
Op 5 april 2022 zond omroep MAX op televisie een item uit over dit thema. Klik hier. Het item over Senioren en Veiligheid begint op 12 minuten.
Slachtoffer?
Hoewel ouderen in algemene zin niet vaker slachtoffer worden van strafbare feiten dan mensen in andere leeftijdsgroepen vinden wij ieder slachtoffer er een te veel. Politie en de Fraudehelpdesk zien sinds de corona-crisis een verschuiving in de criminaliteit. Zo is het aantal slachtoffers van hulpvraagfraude (bijvoorbeeld via WhatsApp) fors toegenomen en worden babbeltrucs gebruikt waarbij criminelen ‘hulp’ aanbieden.
Slachtoffer worden kan iedereen overkomen en dus ook elke oudere. Daarom krijgt men via de campagne concrete handelingsperspectieven mee die slachtofferschap zoveel mogelijk kan voorkomen. Wanneer een oudere toch slachtoffer is geworden, is het van belang dat dit bespreekbaar is en ouderen aangifte doen. Hiervoor geeft de campagne eveneens tips. Deze (universele) informatie en tips kunnen natuurlijk ook door anderen worden benut, zoals bijvoorbeeld (klein)kinderen, buren en verzorgers.
Lees hier het verhaal van Joséphine uit Vught bij Omroep Brabant.
Heeft u zelf iets dergelijks meegemaakt?
Heeft u zelf iets onprettigs op dit gebied meegemaakt en wilt u erover praten? Onze vrijwilligers van ‘Ons Veilig thuis’ staan u graag te woord. U kunt bellen naar ons kantoor: 073 – 644 40 66. U kunt ook het formulier hieronder aan de pagina invullen. U wordt dan zo spoedig mogelijk gebeld.
Aangifte doen!
Mensen kunnen online aangifte doen van hulpvraagfraude (klik hier) en ook online melding doen bij de Fraudehelpdesk (fraudehelpdesk.nl). Op die manier wordt voorkomen dat anderen slachtoffer worden.
Meer tips voor slachtofers en degenen die hen helpen en voor preventie
Alle filmpjes van de campagne Senioren en Veiligheid
Hier de gepubliceerde filmpjes van de campagne, op YouTube:
- Week 1 september: Meekijken met pinnen: klik hier
- Week 8 september: Babbeltrucs, klik hier
- Week 15 september: Hulpvraagfraude (geld), klik hier
- Week 22 september: Phishing, klik hier
Op www.maakhetzeniettemakkelijk.nl kunt u informatie vinden over fraude en oplichting.
Klik hier voor een brochure met allerlei trucs op een rij.
Klik hier voor een folder van de politie over babbeltrucs.
Veilig online winkelen
Op de website van IkWoonLeefZorg (van de Rabobank), staat een helder verhaal over waar je op moet letten bij het online winkelen, zodat er minder kans is dat u wordt opgelicht. Let op de kwaliteit van de website, maar ook op uw apparatuur, uw internetverbinding en veilig betalen.
Klik hier voor de informatie.
Nieuwste oplichtingstruc: bank-aan-huis-oplichting
Er komt een nep-bankmedewerker bij u aan huis om zogenaamd samen met u uw bankrekening te beveiligen of om uw betaalpas of inlogapparaatje en uw pincode op te halen. Uw bank vraagt nooit om uw pincode, betaalpas of inlogapparaat en zal deze nooit bij u ophalen!
Wat gebeurt er?
Een oplichter belt en doet zich voor als iemand van uw bank. Het telefoonnummer waarmee de oplichter belt, kan het echte nummer van de bank zijn, maar is het niet. Dat heet het spoofing-gedeelte. De nep-bankmedewerker maakt de persoon aan de andere kant van de lijn eerst bang met een smoes door bijvoorbeeld te zeggen dat er een verdachte grote betaling vanaf diens bankrekening is gedaan, dat diens computer niet meer veilig is of dat een betaalpas of inlogapparaatje vervangen moet worden. Daarna maakt de nep-bankmedewerker het slachtoffer wijs dat er iemand van de bank langs moet komen (‘tja, corona, u kunt niet naar het kantoor komen, dus we komen naar u’) om de problemen op te lossen of om een pas of inlogapparaat op te halen. Sommige boeven zijn zo brutaal dat ze zich een weg naar binnen weten te banen om even te helpen met de computer.
Klik hier naar de website van Veilig Bankieren, met meer informatie!
Nieuwste phishing namens Geldmaat
Er is een phishing mail in omloop, zogenaamd namens Geldmaat, dat in de gele automaten van Geldmaat de klanten van ABN.AMRO, ING en Rabobank een nieuwe pas nodig hebben. Ga hier niet op in en merk de mail als SPAM aan.
Zie ook www.veiligbankieren.nl
Phishing via VGZ
Van VGZ ontvingen wij dit bericht:
Er zijn meerdere phishingmails in omloop. Dit zijn mails die lijken alsof ze van VGZ afkomstig zijn, maar het zijn fraudeurs die proberen om aan gegevens of geld te komen. Het kan zijn dat u zo’n mail in uw mailbox krijgt. Op deze pagina op de site van VGZ leest u wat u kunt doen tegen phishing.