Vitaliteitsdagen

Vitaliteitsmetingen voor senioren

Als uitvloeisel van ons themajaar 2018 over de Blauwe Zones, zijn we in 2019 gestart met de Vitaliteitsdagen. Senioren kunnen gedurende anderhalf uur op een toegankelijke locatie in eigen wijk of dorp vrijwillig meedoen aan een vitaliteitscheck. Naast het meten van concrete waarden zoals evenwicht, knijpkracht, gewicht, spier- en botmassa, vindt er ook een goed gesprek plaats. Hoe staat het met uw voeding, drankgebruik, eetlust, beweging, sociale netwerk? Mbo-studenten Sport & Bewegen, lokale zorgverleners en KBO-vrijwilligers met een (para)medische achtergrond nemen de testen af. We zijn begonnen met enkele Afdelingen, maar steeds meer Afdelingen organiseren een Vitaliteitsdag. Het is vaak een startpunt van samenwerking tussen vrijwilligers en lokale zorgverleners én een mooie samenwerking tussen jong en oud.

Wat kunnen deelnemers verwachten?

• Meer inzicht in de eigen gezondheid
  • U doet op een ontspannen wijze een aantal metingen (lengte, gewicht, knijpkracht, stabiliteit, wandeltempo)
  • U wordt u bewust van uw sociale netwerk
  • Gezelligheid en contact met andere deelnemers en vrijwilligers
  • Misschien vindt u een beweeg- of eetmaatje
  • U maakt kennis met het aanbod van beweegactiviteiten van de KBO-Afdeling
  • Er zijn stands waar u bij experts terecht kun met vragen
  • U krijgt bruikbare tips die mogelijk leiden tot gedragsverandering

Krijg een indruk van wat zo’n vitaliteitsdag inhoudt
Er is een filmpje gemaakt voor het programma Doe maar duurzaam, dat op zaterdag 20 november 2021 werd uitgezonden door RTL-Z. U kunt het hier nakijken.

Ook van de Vitaliteitsdag in Beek en Donk is een video gemaakt. Klik hier.

En klik hier voor een impressie van de vitaliteitsdsag in Mariahout op 23 november 2022.

Klik hier voor een filmpje over de vitaliteitsdag in Bergeijk in januari 2023, gemaakt door Kempen TV.

Wilt u meer informatie?
Voor meer informatie over deze metingen of over de mogelijkheden om mee te doen als vrijwilliger, kunt u contact opnemen met KBO-Brabant, Ellen Willemsen, e-mail: ewillemsen@kbo-brabant.nl of telefoon: 073 – 644 40 66.

Vrijwilligers gezocht voor uitvoeren testen

Voor het uitvoeren van de testen op diverse locaties zoeken we vrijwilligers met een (para)medische of sociaal-maatschappelijke achtergrond. Kunt u goed omgaan met mensen, bent u discreet, nauwgezet, enthousiast en geïnteresseerd?

Neem dan contact met ons op, e-mail: info@kbo-brabant.nl, of bel 073 – 644 40 66.

Leuke publicatie

Op aarde zijn dus vijf gebieden waar mensen een aantoonbaar langere levensduur hebben en langer gezond blijven: de Blauwe zones. Lowie van Doninck van het lectoraat Active Ageing bij Avans Hogeschool heeft over dit onderwerp een ‘digizine’, een digitaal magazine, gemaakt. Ook KBO-Brabant wordt hierin genoemd. Wij delen dit graag met u! Klik hier.