Samen met de Consumentenbond en andere belangenorganisaties vindt Senioren Brabant-Zeeland dat een stevigere aanpak nodig is om de toegankelijkheid van bankdiensten te verbeteren. Dat de toegankelijkheid te wensen overlaat blijkt uit een onderzoek van het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) waar ook Senioren Brabant-Zeeland en Senioren Netwerk Nederland in vertegenwoordigd zijn.
Uit het rapport blijkt dat 18 procent van de Nederlanders niet zelfstandig een betaalrekening kan openen. 23 procent zoekt niet zelfstandig hulp bij bankvragen. Ook het downloaden en installeren van een bank-app is voor sommigen erg lastig. Soms is dit zelfs onmogelijk, omdat ze een te oude smartphone hebben.
Veel uitdagingen
Senioren Brabant-Zeeland heeft heel veel individuele belangenbehartigers, zoals belastinginvullers, vrijwillige ouderenadviseurs en thuisadministrateurs, die achter de voordeur komen en hiermee veel uitdagingen tegenkomen. Zo lossen deze vrijwilligers veel vragen op, zoals hoe een banken-app op een mobiele telefoon te installeren of hoe contact te krijgen met een bank. Ook bij de opleidingen van deze vrijwilligers wordt hier jaarlijks aandacht aan besteed.
Klachten
De berichten in het nieuws over banken die steeds meer kantoren sluiten, stijgende tarieven en de telefonische bereikbaarheid zorgen voor voor veel klachten bij de maatschappelijke belangenorganisaties. Daarnaast is ook een aantal nieuwe mogelijkheden die banken te bieden hebben nog niet bekend bij iedereen. Er is al veel gebeurd en dat is goed, maar er moeten echt tien tandjes bij gezet worden, vinden de belangenorganisaties.
Honderden filialen dicht
Het recente bericht dat de Volksbank, bekend van onder meer SNS Bank en RegioBank, honderden filialen gaat sluiten is slecht nieuws voor mensen in kwetsbare posities. Gezamenlijk is met de banken voor de toekomst een werkprogramma besproken waarvan onder meer ‘hulp dichtbij’ een onderdeel is. Dat wordt zo een stuk lastiger. Ter vergelijking: België heeft met 12 miljoen inwoners 3.200 bankkantoren en in Nederland (18 miljoen inwoners) gaan we zo van 900 naar 600 à 700 kantoren van alle banken samen.
Overlegorgaan
Het onderzoek van het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) werd uitgevoerd door De Nederlandsche Bank (DNB). Het MOB is een overlegorgaan waar zowel financiële dienstverleners als maatschappelijke belangenorganisaties in zitten. De oproep voor meer maatregelen wordt gedaan door de Consumentenbond, Senioren Netwerk Nederland (waaronder Senioren Brabant-Zeeland), ANBO-PCOB, Ieder(in), de Oogvereniging, de Seniorencoalitie, en Stichting ABC.
U leest hier het volledige gezamenlijke persbericht.