15 oktober 2024

Betere ouderenzorg en meer integrale oplossingen

“Pak de problemen in de ouderenzorg op en zorg dat ouderen niet langer vastlopen in een verkokerd en ontoegankelijk systeem”, is de dringende oproep aan de Tweede Kamer.

Op woensdag 16 oktober spreekt de Vaste Commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport met de minister en staatssecretaris over de toekomst van ouderenzorg en -huisvesting in Nederland. Senioren Netwerk Nederland grijpt dit moment aan om de dringende problemen binnen de ouderenzorg te belichten en oplossingen voor te stellen.

Passende zorg en hulpmiddelen

Veel ouderen ervaren moeite met het vinden van de juiste zorg en hulpmiddelen, en ze worden geconfronteerd met onbetaalbare woonruimtes of eindeloze wachtlijsten. Senioren Netwerk Nederland – waarin Senioren Brabant-Zeeland samenwerkt met andere seniorenbelangenverenigingen – ziet dat dit leidt tot groeiende ongelijkheid in zorg en huisvesting, met als gevolg grotere gezondheidsverschillen.

Minder bureaucratie

“Toegang tot zorg en huisvesting mag niet afhankelijk zijn van de woonplaats of zorgverzekeraar”, stelt Leo Bisschops, woordvoerder van Senioren Netwerk Nederland (SNN). “We pleiten voor minder bureaucratie en meer oplossingen die daadwerkelijk helpen.”

Langdurige zorg thuis vaak onder de maat

De toenemende vergrijzing gaat niet gepaard met een evenredige stijging van verpleeghuisplaatsen. Veel ouderen die langdurige zorg thuis ontvangen krijgen onvoldoende hulp bij dagelijkse taken zoals douchen. Dit leidt tot schaamte en sociaal isolement.

Een spoel-föhntoilet als oplossing

Een simpel hulpmiddel zoals een spoel-föhntoilet kan veel ouderen helpen hun zelfstandigheid te bewaren en de druk op de wijkverpleging verminderen. Dit toilet biedt ouderen meer hygiënische zelfzorg zonder afhankelijk te zijn van zorgverleners. Helaas blijkt het lastig om zulke innovaties binnen het verkokerde zorgsysteem door te voeren.

De oproep van SNN is: Doorbreek de verkokering in de zorg en stel een regiebehandelaar met doorzettingsmacht aan om zorgoplossingen, zoals het spoel-föhntoilet, snel te implementeren.

Investeren in plaats van bezuinigen

Hoewel bezuinigingen op de langdurige zorg deels zijn teruggedraaid, is de onzekerheid over verdere investeringen groot. Het verhogen van het zorgbudget en het creëren van extra verpleeghuisplaatsen is cruciaal om aan de toenemende zorgvraag te voldoen.

De oproep van SNN is: Stop de bezuinigingen en investeer in langdurige ouderenzorg. Zorg ervoor dat iedereen die intramurale zorg nodig heeft daar ook toegang toe krijgt.

Zorgzame gemeenschappen

Om zorg en welzijn te bevorderen, is het essentieel dat ouderenorganisaties en vrijwilligers meer ruimte krijgen in de zorg. Burgerinitiatieven zijn van groot belang, maar ontvangen momenteel onvoldoende steun vanuit de overheid.

De oproep van SNN is: Erken de waarde van vrijwilligersorganisaties en zorg voor gelijkwaardige samenwerking met formele zorginstellingen.

Zingeving thuis

Veel ouderen worstelen in hun laatste levensfase met zingevingsvragen. Senioren Netwerk Nederland pleit voor een wettelijke regeling die meer ruimte biedt voor geestelijke verzorging en vrijwillige inzet. De oproep van SNN is: Betrek ouderenorganisaties bij de ontwikkeling van deze regeling en werk samen aan een waardige invulling van zorg voor zingeving.

Mensgerichte aanpak

Leo Bisschops sluit af met een dringende oproep aan de Tweede Kamer: “Pak deze problemen op en zorg dat ouderen niet langer vastlopen in een verkokerd en ontoegankelijk systeem.” Senioren Netwerk Nederland vraagt de steun van de politieke partijen voor betere zorgoplossingen en een mensgerichte aanpak van ouderenzorg en huisvesting.