10 juli 2024

14 cliëntondersteuners Wmo gecertificeerd

Senioren die huishoudelijke zorg, dagbesteding of hulpmiddelen nodig hebben hoeven dit traject niet alleen in te gaan. Bij een KBO-afdelingen in de buurt kunnen zij immers een beroep doen op één van de tweehonderd vrijwillige en onafhankelijke Wmo-cliëntondersteuners van KBO-Brabant.

Leo Bisschops, voorzitter van KBO-Brabant, reikte onlangs veertien certificaten uit aan even zoveel nieuwe Wmo-cliëntondersteuners. Juristen Bert van ’t Laar en Fleur van der Meer van de juridische helpdesk verzorgden de opleiding. Gastdocenten waren Hans van Dijk, Wmo-cliëntondersteuner in Gemert-Bakel, en Annemarie Hector, kwaliteitsmedewerker Wmo in Etten-Leur. De kersverse Wmo-cliëntondersteuners gaan in diverse gemeenten op vrijwillige basis aan de slag.

Lekker pittig

Als één van de veertien ontving Anne-Marie Schellekens uit Hilvarenbeek uit handen van Leo Bisschops het certificaat (foto boven). Anne-Marie is enthousiast over de cursus: “Het was een stevige training. Uitdagend vanwege het onvermijdelijke ambtelijke en juridische taalgebruik. Het vele huiswerk was soms lekker pittig. Zeer nuttig was ook de aandacht voor de regelgeving in de eigen gemeenten.”

Onder de indruk

Cursusleider Bert van ’t Laar (oud-bestuursrechter): “Ik ben onder de indruk van de kwaliteit van de opgeleide cliëntondersteuners. Veel mensen hebben hun sporen verdiend in het maatschappelijk leven en hiermee een goede basis om zich de complexe stof eigen te maken.”

Zelfredzaamheid versterken

De Wmo-cliëntondersteuners weten de weg en kunnen zo nodig de juridische helpdesk van KBO-Brabant raadplegen. De juridische helpdesk geeft advies en dient eventueel een bezwaarschrift in bij de gemeente. De Wmo-cliëntondersteuner staat naast de cliënt, denkt mee over zorg en ondersteuning en kan senioren helpen met informatie, advies en voorlichting en verheldert de hulpvraag. Het ontlast de cliënt omdat er iemand meekijkt die weet welke wetten en regels er gelden, zeker bij complexe vragen. Het doel van Wmo-cliëntondersteuning is de zelfredzaamheid en participatie van mensen te versterken.

KBO-Brabant heeft een fijnmazig netwerk van lokale seniorenverenigingen en opgeleide vrijwilligers die 50-plussers helpen bij het langer thuis wonen, waaronder belasting-invulhulpen, ouderenadviseurs, thuisadministrateurs en Wmo-adviseurs.