16 mei 2024

Nieuwe website informeert over ‘Senioren zelf aan zet’

Nieuws en informatie over het project ‘Senioren zelf aan zet, praat vandaag over morgen’ is vanaf nu te vinden op een nieuwe website. Bezoekers van de site kunnen lezen wat het project inhoudt en waar en wanneer er bijeenkomsten zijn.

Tijdens het meerjarige project ‘Senioren zelf aan zet, praat vandaag over morgen’ wil KBO-Brabant/Zeeland samen met de KBO’s van Limburg en Overijssel senioren laten nadenken over hun eigen woon- en leefsituatie, nu en in de toekomst. “We organiseren daarvoor door heel Brabant en Zeeland bewustwordingsbijeenkomsten”, vertelt projectleider Corrie van Brenk. “Deelnemers krijgen daar te horen wat er allemaal mogelijk is. Goed wonen is méér dan het hebben van een woning; het gaat om de samenhang tussen een passende woning, in een uitnodigende woonomgeving en binnen een goed functionerend sociaal netwerk. Bij elke bijeenkomst staat centraal hoe senioren zich tijdig kunnen voorbereiden op morgen en overmorgen.”

Regie houden

KBO-Brabant en KBO Overijssel hebben de afgelopen jaren al veel ervaring opgedaan met bewustwordingsbijeenkomsten over ouder worden. “Die bijeenkomsten zijn enorm succesvol”, weet Van Brenk. “Geïnteresseerden hingen niet zelden met de benen buiten, figuurlijk gesproken dan. Dat succes zetten we nu versterkt door met het project ‘Senioren zelf aan zet’, dat gesteund wordt door het ministerie van VWS. Met de bijeenkomsten gaan we vijftigplussers op lokaal niveau helpen de regie te krijgen en te houden in hun woon- en leefsituatie, ook als ze ouder worden en op enig moment meer zorg nodig hebben. De rol van senioren zelf, van mantelzorgers en vrijwilligers daarin moet groter worden, maar die boodschap aan senioren kan door niemand indringender worden gebracht dan door hun eigen belangenvereniging.”

Lees meer op de website ‘Senioren zelf aan zet’: klik hier