7 maart 2024

Contant kunnen betalen is en blijft belangrijk

KBO-Brabant/Zeeland is vertegenwoordigd in het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer. In dit overlegplatform zet KBO-Brabant/Zeeland zich in voor veilig, betrouwbaar, toegankelijk en efficiënt betalingsverkeer voor iedereen.

Het ministerie van Financiën bereidt een nieuwe wet voor over ‘chartaal betalingsverkeer’. ‘Chartaal betalingsverkeer’ is een mooie term voor wettige betaalmiddelen die je in de hand kunt houden. Tastbaar geld dus, zoals munten en bankbiljetten. Het wetsvoorstel werd in januari ‘in consultatie’ gebracht. Burgers, bedrijven en organisaties kunnen dan suggesties doen voor verbetering van de nieuwe wet. Het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer maakte van die mogelijkheid gebruik.

Cash afrekenen

Heel veel mensen betalen nog steeds met contant geld, ondanks de opmars van het eenvoudig kunnen afrekenen met de pinpas of de smartphone. Ruim 28 procent van de senioren tussen 65 en 70 jaar betaalt nog regelmatig met brief- en muntgeld. Ook tieners rekenen meer dan gemiddeld contant af: jongeren doen 25,1 procent van de betalingen cash. Het gemiddelde in heel Nederland ligt op 20,5 procent. Ondanks dat meer dan één op de vijf mensen regelmatig contant betaalt, heeft het munt- en briefgeld het zwaar. Op steeds meer plekken wordt contant betalen ontmoedigd of zelfs helemaal afgezworen.

Beschikbaar en bereikbaar

Het wetsvoorstel van het ministerie van Financiën heeft tot doel om contant geld beschikbaar, bereikbaar en betaalbaar te houden. Grote banken moeten een landelijk dekkend netwerk van geldautomaten in stand houden, staat in het voorstel. Bovendien moeten de banken hun Nederlandse rekeninghouders in staat te stellen om altijd contant geld te kunnen opnemen. Het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) is het met deze wetsverplichtingen eens. In de consultatie die het MOB heeft ingediend staat voorts dat niemand gedwongen mag worden tot (alleen) digitaal betalen. Ook mag niemand ontmoedigd worden in het gebruik van contant geld.

Niet digitaal vaardig

Contant geld is en blijft heel belangrijk, vindt het MOB. Een groot deel van de samenleving geeft duidelijk aan contant geld te willen blijven gebruiken. In Nederland zijn ongeveer 2,6 miljoen volwassenen die om uiteenlopende redenen niet of nauwelijks digitaal vaardig zijn. Deze Nederlanders zijn in meer of mindere mate afhankelijk van contant geld. Consumenten blijven ook graag cash geld gebruiken omdat zij behoefte hebben aan privacy, omdat ze het gemakkelijker vinden of om budgettaire redenen: je kunt er je huishoudbudget beter mee bewaken.

De consultatie van het MOB is te lezen door op de link onder dit artikel te klikken. In het MOB zijn naast KBO-Brabant/Zeeland ook de Consumentenbond, NOOM, SOM.nl, ANBO-PCOB, Koepel gepensioneerden, Ieder(in), de Oogvereniging en de Stichting ABC (voor laaggeletterden) vertegenwoordigd.

Klik hier voor de internetconsulatie wetsvoorstel chartaal betalingsverkeer van het MOB Reactie op consultatie Wet chartaal betalingsverkeer