27 februari 2024

Praat vandaag over morgen

Hoe wil ik ouder worden? Wat zijn mijn wensen en verwachtingen? Onderwerpen die bij veel mensen door het hoofd schieten, maar vaak ook weer terzijde geschoven. Want nadenken en praten over ouder worden, dat is meer iets voor later. We schuiven het thema liefst voor ons uit.

Toch is nú praten over vitaal ouder worden belangrijk. Steeds duidelijker wordt dat de beschikbaarheid van passende zorg niet meer vanzelfsprekend is. Het zal anders gaan en we moeten nu al nadenken over vragen als ‘is mijn huis nog geschikt?’ en ‘wie helpt mij in mijn sociale netwerk als het echt nodig is?’

Daarom start ActiZ, de branchevereniging van zorgorganisaties, met de campagne Praat vandaag over morgen. KBO-Brabant is met dat thema al veel langer bezig. Op meer dan veertig locaties zijn deze discussies gestart en hebben we veel ervaring opgedaan. Die brengen we graag in de landelijke campagne in. Een mooie kans daarvoor krijg ik deze maand bij de campagnestart, in aanwezigheid van minister Helder. Kernpunt van mijn verhaal zal zijn: landelijke publiciteit is belangrijk, maar voer de discussie vooral dichtbij, met mensen die elkaar kennen via hun eigen netwerken. En gun senioren de tijd om na te denken.

Want praten over later is niet alleen een proces van het hoofd, maar ook van het hart. Een sprekend voorbeeld? Een mevrouw stond op het punt te verhuizen van een vrijstaand huis met mooie tuin naar een seniorvriendelijk appartement. ‘Dat besluit heeft me veel kruim gekost’, vertelde ze eerlijk. ‘Het ging niet alleen om de plussen en de minnen, het ging ook om emoties. De tuin was de trots van mijn inmiddels overleden man. Zijn as hebben we rondom de boom in de tuin uitgestrooid. Ik heb echt tijd nodig gehad om het besluit tot verhuizing te nemen.’

Praten over morgen, met je hoofd maar ook met je hart. Neem er de tijd voor, maar begin vandaag!

Leo Bisschops, voorzitter