9 januari 2024

Onderzoek over bespreken alcoholgebruik

Als u wel van een wijntje of borreltje houdt, spreekt u daar dan wel eens met iemand over? Een onderzoek van de Universiteit Tilburg moet uitwijzen hoe en met wie mensen het liefst over hun alcoholgebruik willen praten.

Meer dan 75 procent van de 50-plussers drinkt alcohol. Een derde van de drinkers drinkt elke dag, gemiddeld zo’n 2,5 glas per dag. Het blijft dus niet bij alleen speciale gelegenheden. Alcoholgebruik zit diep verankerd in de Nederlandse cultuur: ‘het hoort erbij’, we zijn ermee opgegroeid. Terwijl iedereen toch weet dat (over)matig alcoholgebruik veel effect op het lichaam heeft.

Enquête

Lust u ook wel een wijntje, borreltje of biertje? Denkt u wel eens na over uw alcoholgebruik? Met wie zou u dat het liefste willen bespreken? En wie moet hiertoe het initiatief nemen: u of toch uw huisarts? Of wilt u het helemaal niet bespreken? KBO-Brabant en het departement Tranzo van Tilburg University willen graag weten hoe u aankijkt tegen het bespreken van alcoholgebruik met hulpverleners en vrijwilligers. Daarom is er een korte enquête opgesteld; het invullen duurt ongeveer acht minuten. De informatie uit dit anonieme onderzoek helpt hulpverleners en vrijwilligers om in de toekomst effectiever te communiceren over alcoholgebruik en beter aan te sluiten op de behoeften van hun cliënten.

Doe mee aan de anonieme enquête: klik hier