6 december 2023

Oud in Afrika gaat samen met Woord en Daad

Op 5 december tekenden de stichtingen Oud in Afrika en Woord en Daad een samenwerkingsovereenkomst. De projecten van Oud in Afrika worden geïntegreerd in de Afrikaanse activiteiten van Woord en Daad.

KBO-Brabant is al jaren betrokken bij de stichting Oud in Afrika, die senioren in dat werelddeel helpt met thuiszorg, staaroperaties en micropensioenen. Ouderen in Afrika worden vaak vergeten. Om die reden werkt KBO-Brabant samen met de stichting. In 2014 richtten KBO-Brabant en Oud in Afrika het fonds Oog om Oog op, dat staaroperaties mogelijk maakt voor ouderen in Ethiopië.

Activiteiten integreren

De Stichting Oud in Afrika heeft de Stichting Woord en Daad gevraagd haar projecten over te nemen, omdat zij zich herkent in diens werkwijze. Met de overname kijkt Woord en Daad hoe activiteiten geïntegreerd kunnen worden in bestaande activiteiten. Naast fondsen van Oud in Afrika krijgen de projecten ook een plek in de fondsenwerving van Woord en Daad. De samenwerkingsovereenkomst tussen de twee stichtingen werd op 5 december ondertekend.

Samenwerking

“We zijn blij deze samenwerking voort te kunnen zetten met Woord en Daad”, zei KBO-directeur Wilma Schrover. “Daarmee kunnen we duurzaam iets betekenen voor een vaak buitengesloten groep mensen in Afrikaanse landen.” Woord en Daad werkt al vijftig jaar aan duurzame verandering. Samen met ervaren partners wil Woord en Daad niet alleen gezinnen en dorpen helpen, maar ook de systemen veranderen die armoede in stand houden, zoals het systeem van oneerlijke verdeling van water voor boeren in Ethiopië.