8 november 2023

Tijdig signaleren van ondervoeding

Gedurende het hele jaar organiseert KBO-Brabant samen met Afdelingen en zorgverleners Vitaliteitsdagen. Wie deelneemt aan zo’n Vitaliteitsdag krijgt een goed inzicht in de eigen gezondheid. Er is aandacht voor fysieke aspecten als knijpkracht, reactievermogen, conditie en balans. Ook mentale aspecten komen op een Vitaliteitsdag aan bod.

Speciale aandacht tijdens een Vitaliteitsdag is er ook voor (signalen van) ondervoeding. Signalen van onbedoeld gewichtsverlies zijn bijvoorbeeld te ruim zittende kleding (de riem moet een gaatje strakker) of loszittende ringen en horloges. “Kracht, eetlust en energie nemen af”, legt projectleider Ellen Willemsen uit. “Ondervoeding ontwikkelen kan snel gaan. Als dat te laat wordt ontdekt, kan het vervelende gevolgen hebben. Mensen met ondervoeding worden sneller ziek of herstellen minder goed na ziekte. Eenmaal verloren spiermassa terugwinnen, is lastig.”

Speciale signaleringskaart

Al deze vervelende verschijnselen kunnen voorkomen worden door ondervoeding tijdig te signaleren en te weten wat je moet doen bij ondervoeding. Daarvoor heeft het Kenniscentrum Ondervoeding een speciale signaleringskaart ontwikkeld. Die werd door zorgverleners en vrijwilligers in gebruik genomen tijdens de KBO-Vitaliteitsdag in Steensel in de Week tegen Ondervoeding.

Gevarieerde voeding

Tijdens de Vitaliteitsdagen van KBO-Brabant besteedt tandarts-geriatrie Peter de Goede aandacht aan voeding, gebit en kauw- en slikproblemen. Deelnemers in Steensel werden door Gemma Koomen, vrijwilliger Vitaliteit met veel affiniteit voor voeding, geïnformeerd over het belang van goede, eiwitrijke en gevarieerde voeding en beweging (foto). Alle deelnemers konden de brochure Goed gevoed ouder worden meenemen. Zorgverzekeraar VGZ biedt een gratis informatiegids aan om ondervoeding en eiwittekort te voorkomen. Deze gids is samengesteld door huisarts Tamara de Weijer en aan te vragen via deze link.

Vitaliteitsdagen: een APK van je gezondheid