17 oktober 2023

Kosten maken bankieren minder toegankelijk

Banken moeten de kosten die zij maken voor het voorkomen en opsporen van financiële criminaliteit uit eigen middelen betalen en daar niet de klanten voor laten opdraaien, vindt KBO-Brabant. Want de aangekondigde forse stijging van de kosten maakt bankieren minder toegankelijk.

Na een aantal magere jaren doen de Nederlandse banken de laatste tijd weer goede zaken. Dankzij de rentestijgingen die de Europese Centrale Bank (ECB) doorvoerde maken de grootbanken recordwinsten. Toch hebben ABN Amro, SNS en ASN bekendgemaakt dat klanten binnenkort flink méér moeten gaan betalen voor hun bankrekening en de bijbehorende pinpas.

Veiliger en makkelijker

De forse tariefstijgingen tot wel 50 procent is nodig om het bankieren ‘veiliger, makkelijk en sneller’ te maken, meldt ABN Amro. De bank zegt veel tijd en geld kwijt te zijn aan het voorkomen van financiële criminaliteit. De Consumentenbond vindt dat de banken de kosten voor het opsporen van criminele praktijken níet mogen doorberekenen aan hun klanten.

Uit eigen middelen

Ook KBO-Brabant is van mening dat de kosten voor het achterhalen van criminele activiteiten niet mogen worden doorberekend aan de consument. De banken hebben met hun miljardenwinsten weer genoeg vet op de botten om de kosten voor dit zogenoemde Know Your Customer-beleid uit eigen middelen te betalen. Door de prijsstijgingen worden de bankdiensten niet voor iedereen meer vanzelfsprekend toegankelijk, en dat kan niet de bedoeling zijn, stelt KBO-Brabant.

Toegankelijkheid

De Consumentenbond stelt dat de banken weliswaar de mond vol hebben van het toegankelijk houden van de bankdiensten voor iedereen, maar dat dit prijzenswaardige beleid door de prijsstijgingen teniet wordt gedaan.