17 oktober 2023

Schouwspel Crossing Time in Kamp Vught

De indrukwekkende avondvoorstelling Crossing Time in voormalig Kamp Vught laat bezoekers nadenken over vrijheid en paralellen trekken tussen heden en verleden.

Op 16, 17, 18, 23, 24, 25 en 30 november en op 1 en 2 december vindt in Nationaal Monument Kamp Vught de voorstelling Crossing Time plaats, een 360 graden-beleving waarbij de bezoeker door intense beelden, licht en geluid omringd wordt door een stoet mensen. Het doel van de voorstelling op deze locatie is om bezoekers ervan bewust te maken dat de thema’s die hier 80 jaar geleden speelden – bij gevangenen, bewakers en omwonenden – nog steeds actueel zijn. Dit meeslepende schouwspel nodigt uit tot nadenken en paralellen te trekken tussen heden en verleden.

Brabant Herinnert

Crossing Time is een 45 minuten durende avondvoorstelling van Brabant Herinnert op het buitenterrein van Nationaal Monument Kamp Vught. De voorstellingen beginnen om 19.00, 19.30 en 20.00 uur. Voorafgaand aan de wandeling verzamelen bezoekers zich in de ontvangstruimte voor een korte proloog van kunstenaar Renee van Bavel. Tijdens de theatrale act Wij zijn zij worden er briefjes voorgelezen die vanuit Kamp Vught zijn verstuurd.

Carrousel van licht en beweging

In de vroege avond, al wandelend over het terrein van Nationaal Monument Kamp Vught, wordt de bezoeker ondergedompeld in een meeslepende audiovisuele voorstelling van licht en donker. Ieders schaduw wordt onderdeel van geprojecteerde schaduwen van mensen. In de verte hoort men geluiden. Door van standpunt of perspectief te wisselen bepaalt ieder zelf de rol die hij of zij wil aannemen. Kiest u voor een afstandelijke blik of maakt u liever deel uit van deze carrousel van licht en beweging?

Meer informatie

Crossing Time is één van een serie projecten van Brabant Herinnert in opmars naar het Brabant-brede culturele programma Brabant Brug naar Vrijheid dat in 2024-2025 wordt uitgerold en waar ook KBO-Brabant aan meewerkt. De voorstelling is te bezoeken op 16, 17, 18, 23, 24, 25 en 30 november en op 1 en 2 december vanaf 19.00 uur. Kijk voor meer informatie en tickets op Crossing Time – Brabant Herinnert.