10 oktober 2023

Hoge waardering voor bankinformatiepunten

Door de voortschrijdende digitalisering van bankzaken dreigen mensen die minder digitaal zijn – onder wie veel ouderen – buiten de boot te vallen. De vier grootste banken experimenteerden drie maanden met laagdrempelige bankinformatiepunten waar mensen terecht konden met hun bankvragen.

Kwetsbare groepen, waaronder veel ouderen, kunnen niet altijd voldoende meekomen met de voortschrijdende digitalisering van onze maatschappij. De kloof die daardoor ontstaat wordt door steeds meer partijen onderkend. Banken bijvoorbeeld hebben oog voor mensen die digitaal niet uit de voeten kunnen met het verrichten van hun bankzaken. De vier grote banken van Nederland zetten daarom begin dit jaar in het kader van het programma Toegankelijk Bankieren een pilot op met bankinformatiepunten. KBO-Brabant was betrokken bij deze pilot.

Een 10

Bij de pilot, die liep van 1 juni tot eind augustus, werden in tien gemeenten bankinformatiepunten opgezet. In de gemeente Gemert-Bakel verzorgde KBO-Kring Gemert-Bakel dit informatie-spreekpunt bankzaken. Bezoekers, voornamelijk ouderen, gaven dit infopunt een 10 als rapportcijfer. Gemiddeld kregen alle bankinformatiepunten een 8,4; een geweldig resultaat. In Gemert-Bakel werd het infopunt bemenst door vrijwilligers van de KBO. In andere gemeenten varieerde de bemensing van vrijwilligers tot professionals, zowel bancair als niet-bancair.

Doelstellingen

Bezoekers waardeerden het dat er een plek is waar ze face-to-face hun bankvragen konden stellen. De geboden hulp was veelal helpen met een praktische oplossing, verwijzen naar een bestaande oplossing of instantie – waaronder naar KBO-Brabant – of gezamenlijk informatie opzoeken of de bank bellen. Voorafgaand aan de pilot waren diverse doelstellingen geformuleerd. Zo wilde de projectgroep – waar KBO-Brabant deel van uitmaakt – graag dat meer dan 85 procent van de bezoekers geholpen zou worden met hun vraag. Daarnaast was de wens dat zowel bezoekers als informatieverstrekkers het bankinformatiepunt met een cijfer boven de 7,5 zouden waarderen. Deze doelstellingen zijn behaald! Alleen het streefaantal bezoekers van gemiddeld 2 per uur per locatie werd helaas niet gerealiseerd.

Alle professionals en vrijwilligers op de bankinformatiepunten werden na afloop van de pilot als eersten geïnformeerd over de resultaten. Tijdens de bijeenkomst werden ook al nuttige adviezen voor het vervolg met elkaar gedeeld.