12 juni 2023

Vitaliteitscheck senioren 14 juni

Nieuw: vroegsignalering verhoogd valrisico met de Smart Floor

Seniorenverenigingen KBO Best en PVGE Best organiseren in samenwerking met de Diabetesvereniging, lokale zorgverleners (fysiotherapeuten, artsen, diëtist, buurtsport- en leefstijlcoach, opticien en tandarts), studenten én vrijwilligers van KBO-Brabant op 14 juni 2023 een Vitaliteitscheck in Best. Het doel is 50-plussers op een laagdrempelige manier inzicht te geven in hun gezondheidssituatie aan de hand van allerlei metingen van kracht, conditie, evenwicht, stabiliteit, ogen, lenigheid, glucose, maar ook worden gesprekken gevoerd over goede voeding, levensvragen, zingeving en het belang van een sociaal netwerk.

Nieuw op de Vitaliteitscheck in Best is de vroegsignalering van een verhoogd valrisico met de Smart Floor. Ruim 60 deelnemers kunnen door over een slimme vloer met sensoren te lopen direct erachter komen of zij een laag, verhoogd of hoog valrisico hebben. De aanwezige fysiotherapeut van de Smart Floor geeft advies over de opvolging. De opticien doet een oogdrukmeting, want slecht zicht is eveneens een belangrijke oorzaak van vallen. Balans van de deelnemers wordt door de aanwezige lokale fysiotherapeut gecheckt.

Valpreventie is uitermate belangrijk, want elke vijf minuten belandt er in Nederland een 65-plusser op de eerste hulp na een valongeval. Reden voor KBO-Brabant om extra aandacht aan valpreventie te geven in de Vitaliteitscheck.

Paul Gondrie, voorzitter KBO Best: ‘Vitaliteit betekent levenskracht en die hebben we allemaal nodig. Het gaat hierbij niet alleen om de scores op de fysieke metingen, maar zeker ook om de mentale gezondheid en zingeving. Even belangrijk is dat de vitaliteitsmetingen gedaan worden in een gezellige en informele omgeving en dat er nuttige tips voor thuis worden meegegeven. Een mooie bijvangst van de dag is de samenwerking tussen studenten en senioren. Jong leert van oud en andersom.

Er komen ongeveer 60 deelnemers. Wethouder Veronique Zeeman zal om 09.45 uur de dag van de Vitaliteitscheck van KBO en PVGE openen.

U bent van harte welkom om de Vitaliteitscheck bij te wonen op 14 juni van 09.45 tot 16.30 uur in Sportcomplex Naestenbest, Pr. Beatrixlaan 27 in Best.

Een impressie van deze vitaliteitsdag vindt u op Youtube: Vitaliteitscheck