28 juli 2022

Zomereenzaamheid?!

Foto: KBO Loosbroek

De zomer is soms een wat stille inactieve periode. Clubs en verenigingen stoppen tijdelijk hun activiteiten en het verdere sociale leven staat op een laag pitje, omdat familieleden en kennissen op vakantie zijn. Steeds meer KBO-Afdelingen gaan tijdens de zomer door met hun belangrijke ontmoetingsactiviteiten.

• Zo organiseert KBO Kaatsheuvel een ‘Gezellige zondag’ omdat op zondag steeds minder te doen is.
  • KBO Hoeven werft alleenstaande senioren voor een ‘Praatje met een taartje’.
  • KBO Berkel-Enschot biedt veertien dagen lang een gevarieerd activiteitenprogramma in de vorm van een Zomerschool.
  • KBO Eersel organiseert eveneens van 26 juli tot en met 31 augustus een zomerschool met veel informatieve en leuke uitstapjes.
  • BAS uit Bergen op Zoom is het wederom gelukt om zomerschoolactiviteiten te organiseren voor 50-plussers uit Bergen op Zoom, Halsteren en Lepelstraat.
  • BRES in Berlicum organiseert in juli themamiddagen.
  • KBO Eindhoven gaat door met de bijeenkomsten voor mensen met dementie.
  • Senioren Cuijk blijven in juli en augustus koersballen, fietsen, tekenen en handwerken, maar hebben een andere locatie geregeld.
  • De kunstgroep van KBO Boekel gaat in augustus naar het Cobra museum in Amstelveen.
  • Bij KBO Venhorst, KBO Geffen en KBO Loosbroek kan gebruik gemaakt worden van een duofiets en wordt een fietsmaatje geregeld.
  • KBO Hilvarenbeek en KBO Diessen organiseren ook een Zomerschool Senioren van 31 juli tot en met 21 augustus.

En zo zijn nog véél meer mooie voorbeelden te noemen.

Tips van de activiteitencommissies
Opvallend is dat alle organisatoren voor een persoonlijke benadering kiezen. Zo zegt organisator uit Hoeven: ‘Goh, mevrouw, u ziet er veel beter uit dan de vorige keer. Wanneer komt u weer een taartje eten?’ Uiteindelijk vragen veel mensen aan haar wanneer ze weer een taartje mogen eten. Er ontstaan leuke nieuwe contacten. De organisator van KBO Kaatsheuvel gaat in de dagopvang zitten en vraagt mensen naar binnen voor een kopje koffie.

Chapeau
De opstart na corona was lastig en vroeg van de activiteitencommissies een lange adem.
Veel KBO-Afdelingen is het gelukt, waarvoor groot respect!