12 mei 2022

Nieuwe vitaliteitstest ontwikkeld

Vrijwilligers KBO-Brabant op bezoek bij de werkplaats van Koning Willem I College om de nieuwe vitaliteitsmetingen te testen

Introductie nieuwe ‘vitaliteitstesten’ op 16 mei in Schijndel

De vitaliteitsdagen voor senioren van KBO-Brabant worden langzaam een begrip in Noord-Brabant. Op maandag 16 mei wordt door KBO Schijndel in samenwerking met de gemeente Meierijstad, diverse zorgverleners, studenten van Koning Willem I College en KBO-Brabant een vitaliteitsdag georganiseerd. Op deze dag worden twee nieuwe testapparaten geïntroduceerd door studenten Future Engineer van Koning Willem I College.

Een echte win-win-situatie!

Mooie samenwerking jong en oud
Twee groepjes van vier studenten hebben tien weken gewerkt aan het ontwerp en de vervaardiging van een stokkenvangspel en een kop-van-jut apparaat. Hierbij komt veel technisch inzicht om de hoek kijken. Het stokkenvangspel meet de reactiesnelheid en kop-van-jut zegt iets over de slagkracht van de deelnemers. De studenten die de testen ontworpen hebben, zijn op 16 mei in Schijndel aanwezig. Al met al belooft het een inspirerende dag te worden met nieuwe vitaliteitsmetingen. Het doel is dat deelnemers door de metingen inzicht krijgen in hun vitaliteit en gezondheid. Een soort van APK voor de gezondheid!

Én fijne samenwerking KBO-vrijwilligers en beroepskrachten
De gemeente Meierijstad faciliteert de vitaliteitsdag in Schijndel met de inzet van een sportcoach en een leefstijlcoach. Voorzitter Frans van Oorschot van KBO Schijndel is blij met de samenwerking met de gemeente. Hij zegt: ‘Fijn dat de gemeente Meierijstad preventie van senioren hoog in het vaandel heeft staan. Vitaliteit betekent levenskracht en die hebben we allemaal nodig. Even belangrijk is dat de vitaliteitsmetingen gedaan worden in een gezellige en informele omgeving. Het is mooi meegenomen als deelnemers nog nuttige tips mee naar huis nemen. Fantastisch dat zoveel vrijwilligers op leeftijd, studenten en zorgverleners zich in willen zetten voor de  gezondheidsbevordering van senioren.’

Senioren krijgen inzicht in hun gezondheidssituatie aan de hand van allerlei metingen zoals bloeddrukmeting, knijpkracht, conditie, lenigheid etc. De fysieke aspecten zijn niet het allerbelangrijkst, het gaat ook om de mentale gezondheid en zingeving. Er worden diverse gesprekstafels ingericht zoals een gezelligheidstafel waarbij op luchtige wijze levensvragen besproken worden en uiteraard is er een gesprekstafel over voeding en drinken.