14 april 2022

Samenwerking kbo en mbo

Jong en oud helpen senioren om meer te gaan bewegen en meer sociale contacten te krijgen. Dat is de insteek van een vitaliteitsdag die verschillende KBO-Afdelingen samen met KBO-Brabant organiseren. Het draait allemaal om de vitaliteit van senioren en is bedoeld voor mensen ‘die plezier en energie willen houden in hun leven’.

Samenwerking jong en oud
Tijdens deze dagen werken jong en oud al nauw samen. Mbo-studenten van Sport & Bewegen samen met senioren-vrijwilligers, oud-huisartsen en oud-fysiotherapeuten. Zij meten de conditie, knijpkracht, lenigheid, gehoor en zicht van deelnemers en gaan bovendien in gesprek over voeding en alcoholgebruik en over daginvulling van senioren.

Meetapparaten ontwikkelen
Nu is hier een nieuwe dimensie bij gekomen! Studenten en vrijwilligers ontwikkelen samen meetapparaten om de reactiesnelheid en slagkracht te meten. Hierbij wordt het aangename met het nuttige verenigd. Studenten van Future Engineering van het Koning Willem I College (voorheen mts) zijn enthousiast aan de slag gegaan en presenteerden op 13 april een stokkenvangspel (weet u nog? Uit de Ted de Braak-show) en een kop-van-jut. Deze testen zijn voor het eerst uit te proberen op de vitaliteitsdag in Schijndel.

Koning Willem I College en KBO-Brabant zijn blij met de samenwerking. Er is sprake van een echte win-win-situatie.

Wanneer vinden de volgende vitaliteitsdagen plaats?
De vitaliteitsdagen van KBO-Brabant brengen senioren in beweging en vinden plaats op:

• 30 april Moergestel: seniorenvereniging Moergestel in samenwerking met Ilcuore en Natuurlijk Gezond.
  • 3 mei: Beek en Donk: seniorenvereniging Beek en Donk in samenwerking met KBO-Brabant. Seniorenvereniging Beek en Donk heeft hiervoor de aanmoedigingsprijs van Laarbeek Vitaal gekregen. Mariëtte Frijters heeft de pitch verzorgd.
  • 16 mei: Schijndel, KBO Schijndel in samenwerking met KBO-Brabant: de nieuwe wethouder brengt een bezoek en er wordt samengewerkt met de sportcoach en leefstijlcoach van Meierijstad. De gemeente Meierijstad sponsort gedeeltelijk de vitaliteitsdag in Schijndel.
  • 9 juni: Hoogeloon, sporthal, seniorenvereniging Hoogeloon en zorgcoöperatie Hoogeloon in samenwerking met KBO-Brabant: de plaatselijke huisarts doet metingen naar cholesterol, bloeddruk, bloedvaten en glucose.