21 maart 2022

Zorgen uitvoering Wmo

Donderdag 17 maart vond in de Tweede kamer een debat plaats over Governance in de zorg. Wij vroegen Kamerleden van de commissie VWS aandacht voor toezicht op de uitvoering van de Wmo.

Op 14 april 2021 al hebben wij in een brief aan de minister van VWS onze zorgen kenbaar gemaakt waar het de uitvoering van de Wmo betreft. Hoewel de door ons gesignaleerde problemen gebaseerd zijn op een brede praktijkervaring, hebben deze helaas weinig gehoor gekregen van de minister. We zijn inmiddels bijna een jaar verder, maar de problemen zijn nog dezelfde.

Steeds meer gemeenten – in navolging van de VNG-oproep uit november 2020 – hanteren een inkomenstoets bij de toekenning van voorzieningen, niet alleen bij huishoudelijke hulp. De minister van VWS heeft in antwoord op vragen van het Tweede Kamerlid mevrouw Tellegen (VVD) laten weten dat gemeenten hierop zullen worden aangesproken. Hij benoemde daarbij concreet de gemeenten Krimpen aan den IJssel en Leusden, er zijn er (veel) meer.

De minister is ermee bekend dat de gemeenten niet vrijwillig hun beleid zullen aanpassen, maar laat na de betreffende gemeentelijke besluiten te schorsen en ter vernietiging voor te dragen. Deze situatie leidt tot een olievlekwerking, omdat andere gemeenten door het stilzitten van de minister de betreffende gemeenten volgen.

In het coalitieakkoord van de regeringspartijen is een handreiking geboden door huishoudelijke ondersteuning weer inkomensafhankelijk te maken. Dit moet voor de gemeenten een signaal zijn om het onwettige beleid te beëindigen. Wij zijn van mening dat de minister de VNG hierop moet aanspreken.

Commissieleden (commissie VWS) van de Tweede Kamer hebben wij daarom gevraagd dit in het debat in te brengen.

Bijlagen: