20 januari 2022

75 helpers voor kwetsbare ouderen

Vrijwilligers KBO-Brabant staan massaal klaar om kwetsbare ouderen te helpen

Nu de pandemie voortduurt heeft een grote groep kwetsbare ouderen zónder eigen netwerk hulp nodig. Sommigen met een directe vraag voor het halen van medicijnen of boodschappen, anderen met een meer duurzame vraag naar contact en aandacht. Uit regulier overleg tussen het ministerie van VWS en de ouderenbonden over de effecten van COVID-19 voor ouderen kwam dit urgente signaal naar voren. De oproep van KBO-Brabant leverde in Brabant liefst 75 vrijwilligers op die in samenwerking met het Rode Kruis deze ouderen kunnen helpen!
Het Rode Kruis bedient sinds het begin van de pandemie een landelijke telefonische advies- en hulplijn. Algemene vragen om zorg/hulp worden doorgezet naar een eigen vrijwilliger van het Rode Kruis die naar de hulpvrager toegaat met de bedoeling om kortdurende hulp of zorg te bieden.
Nu de coronacrisis voortduurt en professionele hulp- en zorgdiensten al twee jaar onder zware druk staan, is er grote behoefte aan meer vrijwilligers. Daarom deed KBO-Brabant (via zijn 281 Afdelingen) eind 2021 een beroep op de vele KBO-vrijwilligers die in Brabant werkzaam zijn. De respons was overweldigend: maar liefst 75 mensen uit alle Brabantse regio’s meldden zich aan om hulp te bieden aan kwetsbare ouderen die tijdelijk behoefte hebben aan hulp bij boodschappen doen, incidenteel de hond uitlaten, vervoer naar bijvoorbeeld een test- of priklocatie of om een luisterend oor te bieden. De meeste mensen die zich hebben aangemeld zijn al jaren actief als vrijwillige ouderenadviseur, belastinginvuller, thuisadministrateur, ziekenbezoeker of Wmo-cliëntondersteuner binnen KBO-Brabant.

Hulp nodig?
Voor wie hulp nodig heeft: de Rode Kruis Hulplijn is bereikbaar via (070) 44 55 888 van maandag t/m vrijdag tussen 09.00 en 17.00 uur.

Als vrijwilliger meedoen?
Voor wie zich als vrijwilliger wil aanmelden: KBO-Brabant is bereikbaar via (073) 64 44 066 van maandag t/m vrijdag tussen 9.00 en 16.30 uur.

Dit artikel is geplaatst in ED, BD, Gelderlander en AD. Klik hier.